LOGOPEDA SZKOLNY
mgr Anna Wiśniewska, mgr Iwona Szymańska
zapraszają na indywidualne konsultacje uczniów, rodziców i nauczycieli:
p. Ania – w piątki od 10:45 do 11:45
p. Iwona- w środy od 10:45 do 11:45
Zajęcia z uczniami odbywają się według ustalonego planu.
„Mowa jest zwierciadłem duszy i trzeba o nią dbać”
Terapia logopedyczna ma na celu:
- Usuwanie zaburzeń mowy,
- Przywracanie mowy w przypadku jej utraty,
- Nauczanie mowy, która się nie wykształciła,
- Wyrównywanie opóźnień mowy, która się nie wykształciła,
- Wypracowanie odpowiedniego poziomu sprawności językowej
Zakres działań logopedy szkolnego:
- Przeprowadzenie badań przesiewowych służących wyłonieniu dzieci z zaburzeniami mowy (odbywają się we wrześniu);
- Organizowanie pomocy logopedycznej;
- Prowadzenie terapii indywidualnej oraz grupowej;
- Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji;
- Wspieranie działań wychowawczych oraz profilaktycznych nauczycieli;
- Wspieranie rodziców w pracy z dzieckiem z zaburzeniami mowy.
W ramach terapii logopedycznej dzieci wykonują liczne ćwiczenia, mające na celu eliminowanie zaburzeń mowy i wad wymowy. Są to m.in. ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, głosowe, rozwijające pamięć, analizę i syntezę wzrokowo-słuchową. Ważnym ćwiczeniem jest usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych, czyli języka, warg, podniebienia miękkiego, policzków.
Jaka jest rola rodziców dzieci biorących udział w terapii logopedycznej?
Rodzice powinni:
- Wspierać dziecko w terapii;
- Dawać prawidłowe wzorce wymowy, czyli do dziecka zawsze mówić poprawnie, wyraźnie, bez używania tzw. języka dziecięcego;
- Jeżeli zauważymy u dziecka wadę zgryzu, należy zapewnić mu opiekę ortodontyczną, gdyż może ona być przyczyną nieprawidłowej wymowy;
- Słuchać wypowiedzi swoich pociech, zadawać pytania, dużo rozmawiać, opowiadać, czytać;
- Nie zawstydzać dziecka wadliwą wymową, żądać by kilkakrotnie powtarzało swoją wypowiedź, bo może to spowodować zahamowanie dalszego rozwoju mowy. Możemy powtórzyć po dziecku, dając prawidłowy wzorzec wypowiedzi, ale bez zbędnego komentarza;
- Dopilnować aby dziecko systematycznie uczęszczało na zajęcia, prowadziło zeszyt wg wskazówek logopedy;
- Czuwać aby dziecko codziennie przez około 10-15 min. wykonywało zadane ćwiczenia w domu.
Tylko taka postawa rodziców może przyczynić się do tego,
aby dziecko osiągnęło terapeutyczny sukces
Rodzicu!!
- Spędzaj czas z dzieckiem;
- Mów do dziecka dużo, powoli, wyraźnie, o rzeczach zrozumiałych:
- Utrzymuj kontakt wzrokowy z dzieckiem podczas rozmowy;
- Nie przerywaj mu i nie wypowiadaj słów za niego;
- Cierpliwie wysłuchaj;
- Nie komentuj niepłynnej wypowiedzi;
- Stwarzaj dziecku sytuacje, w których będzie trenować swoją mowę ;
- Nie użalaj się nad dzieckiem;
- Nie spodziewaj się, że kłopoty miną bez specjalistycznej pomocy;
Bądź dla dziecka prawidłowym wzorcem mowy!
Masz wątpliwości? ZGŁOŚ SIĘ DO LOGOPEDY
Tu znajdziesz pomoc. ZAPRASZAM!