Regulamin RADY RODZICÓW
Szkoły Podstawowej nr 11 im. Jana Heweliusza w Grudziądzu
Rozdział I
Postanowienia ogólne
- 1
Niniejszy regulamin działalności Rady Rodziców zostaje ustalony na podstawie art. 83 i 84 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082) oraz Statutu Szkoły.
- 2
Rada Rodziców jest społecznym organem reprezentującym wszystkich rodziców uczniów szkoły, której celem jest:
- Organizowanie i rozwijanie współpracy rodziców z dyrekcją szkoły, Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim, władzami oświatowymi, samorządowymi i innymi organami w celu doskonalenia statutowej działalności szkoły,
- Organizowanie różnych form aktywności rodziców wspomagających proces nauczania, wychowania i opieki w szkole i środowisku,
- Prezentowanie wobec dyrektora szkoły, nauczycieli, uczniów i władz oświatowych opinii rodziców we wszystkich istotnych sprawach szkoły,
- Upowszechnienie wśród rodziców wiedzy o wychowaniu i funkcjach opiekuńczo-wychowawczych rodziny i szkoły w życiu dziecka.
- 3
- Terenem działania Rady Rodziców jest budynek szkoły, jednakże Rada Rodziców może podejmować działania również w innych miejscach, w których przebywają uczniowie w trakcie realizacji przez szkołę zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych.
Rozdział II
Zadania i kompetencje Rady Rodziców
- 4
- Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności.
- 5
- Rada Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną uchwala program wychowawczo-profilaktyczny szkoły.
- Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo-profilaktycznego, program ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą.
- Program wychowawczo-profilaktyczny ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
- Rada Rodziców opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły.
- Rada Rodziców, we wszystkich sprawach szkoły, może występować z wnioskami i opiniami do:
- dyrektora szkoły,
- samorządu uczniowskiego,
- organu prowadzącego szkołę,
- organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą.
- 6
- Rada Rodziców wyraża pisemną opinię, podpisaną przez przewodniczącego, o pracy nauczyciela przed sporządzeniem przez dyrektora szkoły oceny dorobku zawodowego.
- Rada Rodziców powinna przedstawić swoją opinię w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego nauczyciela.
- Brak opinii Rady Rodziców nie wstrzymuje postępowania.
- 7
- Rada Rodziców opiniuje, co znajduje odzwierciedlenie w protokole, wprowadzenie przez dyrektora szkoły jednolitego stroju dla uczniów.
- Rada Rodziców w porozumieniu z dyrektorem szkoły określa wzór obowiązującego na terenie szkoły jednolitego stroju dla uczniów.
- Rada Rodziców w porozumieniu z dyrektorem szkoły określa sytuacje, w których przebywanie ucznia na terenie szkoły nie wymaga noszenia przez niego jednolitego stroju ze względu na szczególną organizację zajęć dydaktyczno-wychowawczych w określonym dniu lub dniach.
- 8
- Rada Rodziców na wniosek dyrektora szkoły opiniuje, co znajduje odzwierciedlenie w protokole, podjęcie działalności w szkole przez stowarzyszenia lub inne organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
- 9
- Rada Rodziców opiniuje, co znajduje odzwierciedlenie w protokole, projekt planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
- 10
- Rada Rodziców opiniuje, co znajduje odzwierciedlenie w protokole, wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych do szkolnego planu nauczania.
- 11
- Rada Rodziców opiniuje, co znajduje odzwierciedlenie w protokole, ustalenie dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych wynikających z § 5 rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie organizacji roku szkolnego
- 12
- Rada Rodziców ma prawo delegowania przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowiskom dyrektora szkoły.
Rozdział III
Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów
- 13
Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów do rad klasowych:
- Wybory do rad klasowych przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- Termin pierwszego zebrania rodziców w oddziałach w każdym roku szkolnym ustala dyrektor szkoły.
- Podczas zebrań klasowych rodzice wybierają rady oddziałowe składające się z trzech rodziców uczniów danego oddziału.
- W wyborach do rad klasowych, jednego ucznia może reprezentować tylko jeden rodzic.
- Wybory do rad klasowych przeprowadza się w głosowaniu tajnym.
- Wybory do rady klasowej na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym przeprowadza wychowawca oddziału.
- Zadania wychowawcy oddziału podczas wyborów do rady klasowej:
- powołanie komisji skrutacyjnej,
- przyjmowanie zgłoszeń kandydatur,
- nadzorowanie przebiegu głosowania,
- podanie wyników głosowania.
- Zadania komisji skrutacyjnej: Członek komisji skrutacyjnej nie może kandydować do rady klasowej.
- przygotowanie kart do głosowania,
- przeprowadzenie głosowania,
- policzenie głosów i przekazanie wyników głosowania przewodniczącemu komisji.
- Zgłoszenia kandydatów do rady klasowej mogą dokonać jedynie rodzice, którzy przybyli na zebranie.
- Kandydat do rady klasowej musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
- Wybory do rady klasowej odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych przez rodziców, przy czym liczba kandydatów nie może być mniejsza niż trzech.
- Głosowanie odbywa się na przygotowanych kartach do głosowania.
- Na karcie do głosowania wpisuje się nazwisko swojego kandydata.
- Za wybranych do rady klasowej uważa się trzech pierwszych kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
- W przypadku równej liczby głosów otrzymanych przez kandydatów, przeprowadza się kolejną turę głosowania.
- Wybrani członkowie rady klasowej w oparciu o liczbę uzyskanych głosów wyłaniają ze swojego grona: przewodniczącego, sekretarza i skarbnika.
- Z przeprowadzonych wyborów komisja skrutacyjna sporządza protokół, który przewodniczący komisji po podpisaniu przekazuje przewodniczącemu Rady Rodziców.
- Po podpisaniu protokołu karty do głosowania ulegają zniszczeniu.
- 14
- Przewodniczący rady klasowej jest przedstawicielem w Radzie Rodziców.
- Przewodniczący rady klasowej ma prawo upoważnić jednego z członków rady klasowej do udziału w zebraniu i głosowania w jego imieniu.
Rozdział IV
Zadania rad oddziałowych
- 15
- Przewodniczący Rady oddziałowej reprezentuje rodziców uczniów danego oddziału w Radzie Rodziców na zasadach wynikających z niniejszego Regulaminu.
- Rada klasowa może występować, w porozumieniu z wychowawcą uczniów, z wnioskami do dyrektora szkoły oraz nauczycieli w sprawach istotnych dla uczniów.
- Rada klasowa współdziała z przewodniczącym Rady Rodziców i prezydium w celu wykonania zadań o charakterze ogólnoszkolnym.
- Rada klasowa może organizować, z własnej inicjatywy lub na wniosek wychowawcy, zebrania rodziców.
- 16
- Pracami rady klasowej kieruje przewodniczący.
- Przewodniczący rady klasowej w szczególności:
- reprezentuje rodziców uczniów danego oddziału i radę klasową wobec innych podmiotów,
- utrzymuje stały kontakt z wychowawcą,
- dokonuje podziału zadań pomiędzy członków rady klasowej.
Rozdział V
Ogólne zasady działania Rady Rodziców
- 17
- Pierwsze zebranie Rady Rodziców zwołuje dyrektor szkoły w terminie do 30 września danego roku szkolnego, po zebraniach i wyborach przeprowadzonych w oddziałach.
- Pierwsze zebranie w kadencji Rady Rodziców otwiera dyrektor szkoły i przewodniczy mu do czasu wybrania przewodniczącego Rady Rodziców.
- 18
- Wybory przewodniczącego Rady Rodziców przeprowadza się w głosowaniu jawnym.
- W głosowaniu jawnym członkowie Rady Rodziców głosują przez podniesienie ręki.
- Dopuszcza się przeprowadzenie wyborów przewodniczącego Rady Rodziców w głosowaniu tajnym na wniosek członka Rady Rodziców, przyjęty przez Radę Rodziców w głosowaniu jawnym.
- Głosowanie tajne przeprowadzenia się w sposób określony w § 13.
- Zadania dyrektora szkoły podczas wyborów przewodniczącego Rady Rodziców:
- przyjmowanie zgłoszeń kandydatur,
- przeprowadzenie głosowania,
- policzenie głosów i podanie wyników głosowania.
Zgłoszenia kandydatów na przewodniczącego Rady Rodziców mogą dokonać jedynie członkowie Rady Rodziców, którzy przybyli na zebranie.
- Kandydat na przewodniczącego Rady Rodziców musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
- Wybory przewodniczącego Rady Rodziców odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych przez członków Rady Rodziców.
- Za wybranego przewodniczącego Rady Rodziców uważa się kandydata, który uzyskał największą liczbę głosów.
- W przypadku otrzymania przez kandydatów równej największej liczby głosów o wyborze przewodniczącego Rady Rodziców rozstrzyga kolejna tura wyborów.
- Wybrany przewodniczący Rady Rodziców prowadzi dalszą częścią zebrania.
- 19
- W zebraniach Rady Rodziców mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Rodziców.
- Osoby zaproszone uczestniczą w tej części zebrania Rady Rodziców, która dotyczy ich zakresu spraw.
- Osoby zaproszone, nie będące członkami Rady Rodziców, nie biorą udziału w głosowaniach.
- 20
- Rada Rodziców na pierwszym zebraniu, oprócz przewodniczącego wybiera:
- zastępcę,
- sekretarza,
- skarbnika,
- członków – przedstawiciele wszystkich oddziałów.
Wybory zastępcy, sekretarza i skarbnika przeprowadza przewodniczący Rady Rodziców, oddzielnie w głosowaniach jawnych.
- Przewodniczący, zastępca, sekretarz i skarbnik tworzą Prezydium Rady Rodziców.
- Rada Rodziców na pierwszym zebraniu wybiera komisję rewizyjną w składzie trzech osób.
- Wybory komisji rewizyjnej przeprowadza przewodniczący Rady Rodziców, w głosowaniu jawnym.
- Rada Rodziców może utworzyć komisję problemową do wykonania zadań doraźnych.
- Rada Rodziców tworzy „Instrukcję Kasową Rady Rodziców”.
Rozdział VI
Szczegółowe zasady działania Rady Rodziców
- 21
- Zadania przewodniczącego Rady Rodziców:
- reprezentowanie Rady Rodziców na zewnątrz,
- kierowanie całokształtem prac Rady Rodziców, w tym działalnością finansowo-gospodarczą,
- przygotowanie zebrania Rady Rodziców, które polega w szczególności na opracowaniu projektu porządku zebrania oraz zawiadomieniu członków Rady Rodziców o terminie zebrania – z uwzględnieniem daty i godziny rozpoczęcia oraz o miejscu i proponowanym porządku zebrania,
- prowadzenie zebrań Rady Rodziców oraz Prezydium,
- opracowanie projektu planu działalności Rady Rodziców wraz z planem finansowym na dany rok szkolny,
- przekazywanie dyrektorowi szkoły oraz innym organom szkoły, organowi prowadzącemu szkołę lub organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny nad szkołą opinii i wniosków wypracowanych przez Radę Rodziców,
- podpisywanie uchwał Rady Rodziców,
- monitorowanie stopnia realizacji podjętych uchwał przez Radę Rodziców,
- informowanie Rady Rodziców o stopniu realizacji podjętych uchwał,
- podpisywanie regulaminu Rady Rodziców, Instrukcji Kasowej Rady Rodziców, protokołów z zebrań Rady Rodziców oraz Prezydium.
- Zadania zastępcy przewodniczącego Rady Rodziców:
- reprezentowanie Rady Rodziców pod nieobecność przewodniczącego,
- przygotowanie zebrania Rady Rodziców z uwzględnieniem daty i godziny i miejsca rozpoczęcia zebrania,
- monitorowanie stopnia realizacji podjętych uchwał przez Radę Rodziców,
- Zadania sekretarza Rady Rodziców:
- zapewnienie właściwej organizacji pracy Rady Rodziców,
- opracowanie harmonogramu prac i zebrań Rady Rodziców,
- organizacyjne przygotowanie zebrań Rady Rodziców oraz Prezydium,
- protokołowanie zebrań Rady Rodziców oraz Prezydium,
- prowadzenie korespondencji i dokumentacji Rady Rodziców oraz Prezydium.
- Zadania skarbnika Rady Rodziców:
- prowadzenie działalności finansowo-gospodarczej Rady Rodziców,
- wypełnianie obowiązków określonych przepisami prowadzenia gospodarki finansowej i rachunkowości.
- Zadania Prezydium Rady Rodziców:
- bieżące kierowanie pracą Rady Rodziców w okresie między zebraniami,
- odbywanie zebrań w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na semestr,
- koordynowanie działalności rad oddziałowych rodziców,
- zatwierdzanie planu działalności Rady Rodziców wraz z planem finansowym na dany rok szkolny,
- zatwierdzanie harmonogramu prac i zebrań Rady Rodziców,
- decydowanie o działalności finansowo-gospodarczej Rady Rodziców, w tym zakładanie rachunku bankowego
- składanie okresowych sprawozdań z działalności na ogólnym zebraniu rodziców.
- Zadania komisji rewizyjnej:
- dokonywanie bieżącej i okresowej kontroli działalności finansowej pod względem zasadności, poprawności i zgodności z przepisami prawa,
- dokonywanie kontroli realizacji przez prezydium uchwał Rady Rodziców,
- przedstawianie Radzie Rodziców wniosków z przeprowadzonych kontroli,
- opiniowanie sprawozdań prezydium Rady Rodziców.
- 22
Prawa i obowiązki członka Rady Rodziców:
- Członek Rady Rodziców ma prawo do:
- czynnego udziału w zebraniach Rady Rodziców,
- składania wniosków i projektów uchwał,
- udziału w pracach w stałych lub doraźnych komisjach powołanych przez Radę Rodziców.
- Członek Rady Rodziców zobowiązany jest do:
- czynnego uczestnictwa w zebraniach Rady Rodziców i jej komisjach, do których został powołany,
- nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Rodziców, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły,
- realizacji i przestrzegania uchwał i postanowień Rady Rodziców.
Nieobecny członek Rady Rodziców na zebraniu, zobowiązany jest do zaznajomienia się z protokołem i uchwałami przyjętymi na zebraniu.
- 23
- Porządek zebrania zatwierdza Rada Rodziców.
- Głosowanie w sprawie porządku zebrania odbywa się po otwarciu przez przewodniczącego zebrania i stwierdzeniu jego prawomocności (quorum).
- Bezpośrednio przed głosowaniem w sprawie porządku zebrania, członkowie Rady Rodziców mogą zgłaszać propozycje zmian w porządku zebrania.
- Propozycje zmian w porządku zebrania może również złożyć przewodniczący.
- Propozycje zmian w porządku zebrania przewodniczący poddaje pod głosowanie Rady Rodziców.
Rozdział VII
Tryb podejmowania uchwał
- 24
- Wnioski Rady Rodziców przyjmowane są w drodze uchwał.
- Uchwały Rady Rodziców podejmowane są zwykłą większością głosów.
- Quorum wymagane dla podjęcia uchwał przez Radę Rodziców wynosi co najmniej 50% członków Rady Rodziców.
- Przez zwykłą większość głosów należy rozumieć taką liczbę głosów "za", która przewyższa co najmniej o jeden głos liczbę głosów "przeciw". Pomija się głosy "wstrzymujące się".
- 25
- Uchwały Rady Rodziców podejmowane są w głosowaniu jawnym.
- Uchwały Rady Rodziców mogą być podejmowane w głosowaniu tajnym, po przyjęciu w głosowaniu jawnym formalnego wniosku w sprawie tajności głosowania.
- W głosowaniu tajnym członkowie Rady Rodziców głosują kartami do głosowania przygotowanymi przez sekretarza Rady Rodziców.
- Głosowanie tajne przeprowadza trzyosobowa komisja skrutacyjna, wybrana spośród członków Rady Rodziców.
- 26
- Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący Rady Rodziców.
- W głosowaniu jawnym członkowie Rady Rodziców głosują przez podniesienie ręki.
- W przypadku równej liczby głosów o podjęciu uchwały decyduje głos przewodniczącego.
- 27
- Jeżeli uchwały i inne decyzje Rady Rodziców są sprzeczne z obowiązującym prawem, dyrektor szkoły zawiesza ich wykonanie.
Rozdział VIII
Dokumentowanie zebrań
- 28
- Członkowie Rady Rodziców dokumentują swój udział w zebraniu podpisem na liście obecności.
- Listę obecności podpisuje przewodniczący Rady Rodziców i protokolant.
- Protokolantem zebrania jest sekretarz Rady Rodziców.
- Protokół z zebrania Rady Rodziców powinien zawierać:
- numer i datę zebrania,
- numery podjętych uchwał,
- wykaz osób uczestniczących w zebraniu z głosem doradczym (jeżeli takie w zebraniu uczestniczyły),
- zatwierdzony porządek zebrania,
- przebieg zebrania,
- treść zgłoszonych wniosków,
- podjęte uchwały i wnioski,
- podpisy przewodniczącego i protokolanta.
- 29
- Protokoły z zebrań Rady Rodziców numerowane są w ramach roku szkolnego.
- Zebrania Rady Rodziców numeruje się cyframi arabskimi, a uchwały cyframi rzymskimi.
- Protokoły z zebrań Rady Rodziców przechowywane są w sekretariacie szkoły.
- Prawo wglądu do protokołów zebrań Rady Rodziców mają: dyrektor szkoły, upoważnieni pracownicy organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą i organu prowadzącego.
- 30
- Za przechowywanie protokołów Rady Rodziców odpowiedzialny jest dyrektor szkoły.
- 31
- Protokół z poprzedniego zebrania Rady Rodziców przyjmuje się na następnym zebraniu.
- Przyjęte przez Radę Rodziców poprawki i uzupełnienia do protokołu z poprzedniego zebrania umieszcza się w protokole zebrania, na którym poprawki i uzupełnienia zostały przyjęte.
- Poprawki i uzupełnienia do protokołu umieszcza wyłącznie protokolant.
Rozdział IX
Zasady pozyskiwania i wydatkowania funduszy Rady Rodziców
- 32
- Fundusze Rady Rodziców pochodzą z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł pozyskiwanych w celu wspierania działalności statutowej szkoły.
- Składki rodziców mogą być gromadzone na odrębnym rachunku bankowym.
- Rada Rodziców określa wysokość składek w celu opracowania planu finansowego na dany rok szkolny.
- Szczegółowy plan finansowy sporządzany jest w oparciu o deklaracje wpłat składane przez rodziców.
- Wpłaty mogą być dokonywane jednorazowo lub w ratach.
- Wpływy i wydatki środków finansowych podlegają rejestracji zgodnie z obowiązującymi przepisami finansowo-księgowymi.
- W uzasadnionych przypadkach i na pisemny wniosek rodzica, zaopiniowany przez wychowawcę klasy Rada Rodziców może zwolnić z dokonania wpłaty zadeklarowanej składki w danym roku szkolnym.
- Rada Rodziców może wybrać spośród siebie osobę do prowadzenia obsługi księgowej lub w uzasadnionych przypadkach wyznaczyć osobę odpowiedzialną za prowadzenie prawidłowych rozliczeń księgowych.
- Rada Rodziców podejmuje działania na rzecz pozyskania funduszy z innych źródeł.
- 33
- Fundusze Rady Rodziców mogą być przeznaczone w szczególności na:
- poprawę bazy materialnej szkoły,
- wspomaganie procesu dydaktycznego szkoły,
- wycieczki szkolne,
- imprezy szkolne,
- nagrody, stypendia,
- zapomogi,
- obsługę finansową Rady Rodziców,
- pokrywanie innych uzasadnionych wydatków na rzecz uczniów,
- pokrywanie innych uzasadnionych wydatków związanych z działalnością szkoły.
- Dokumenty finansowe przed zaksięgowaniem muszą być zatwierdzone i zaakceptowane pod względem merytorycznym i formalnym przez przewodniczącego Rady Rodziców.
- Pisemne wnioski wraz z uzasadnieniem o przyznanie środków finansowych z funduszu Rady Rodziców mogą składać:
- dyrektor szkoły,
- wychowawcy klas,
- pedagog szkolny,
- pracownik szkoły,
- rady oddziałowe,
- Samorząd Uczniowski,
- rodzić lub opiekun prawny.
- 34
- Na ostatnim zebraniu w danym roku szkolnym skarbnik Rady Rodziców przedstawia sprawozdanie wydatkowania funduszy Rady Rodziców.
Rozdział XI
Postanowienia końcowe
- 35
- Kadencja Prezydium Rady Rodziców może trwać 3 lata.
- Członkowie Rady Rodziców niewywiązujący się z nałożonych na nich obowiązków mogą być odwołani przed upływem kadencji przez oddziałowe zebranie rodziców.
- Na miejsce odwołanych lub ustępujących członków Rady Rodziców wybiera się nowych.
- Działalność Rady Rodziców powinna być zgodna z obowiązującym prawem.
- Regulamin Rady Rodziców musi być zgodny z postanowieniami Statutu Szkoły.
- Regulamin Rady Rodziców wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
- Zmiany w niniejszym regulaminie mogą być dokonywane przez plenarne zebranie Rady Rodziców.
- 36
Regulamin został uchwalony przez Radę Rodziców w dniu 9 września 2021r.