szkoła

aktualności

dokumenty szkoły

nauczyciele
uczniowie
samorząd uczniowski
biblioteka szkolna
pedagog szkolny
osiągnięcia

rodzice i uczniowie

WSO
plan lekcji
egzamin gimnazjalny
podręczniki
kalendarz szkolny
spotkania z rodzicami
koła zainteresowań

galeria

z życia szkoły
 
kontakt
Zespół Szkół
Szkoła Podstawowa

 

© 2010 by WM

   

WSO


WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH
I ZACHOWANIA UCZNIÓW

 

Rozdział 1.  Przepisy ogólne.
Rozdział 2.  Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów.
Rozdział 3.  Zasady przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów.
Rozdział 4.  Informowanie ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o postępach
 i osiągnięciach edukacyjnych oraz zachowaniu.
Rozdział 5.  Ogólne kryteria oceniania.
Rozdział 6.  Ukończenie nauki w szkole podstawowej i gimnazjum.
Rozdział 7.  Sprawdzian po szkole podstawowej i egzamin gimnazjalny.
Rozdział 8.  Ewaluacja szkolnego systemu oceniania.

* * *

Rozdział 1. Przepisy ogólne.

§ 1

1. Wewnątrzszkolny system oceniania, zwany dalej WSO, został opracowany na podstawie Rozporządzenia MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. (DzU z 2007r. nr83, poz.562, z późniejszymi zmianami) w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.

2. Wewnątrzszkolny system oceniania stanowi załącznik do Statutu Zespołu.

3. Wewnątrzszkolny system oceniania określa warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianu w klasie szóstej szkoły podstawowej oraz egzaminu w klasie trzeciej gimnazjum, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6.

4. Integralnym składnikiem WSO są przedmiotowe systemy oceniania, zwane PSO, stanowiące załączniki do WSO.

5. Przepisów WSO nie stosuje się do dzieci z upośledzeniem umysłowym w stanie głębokim.

6. Warunki przeprowadzania sprawdzianów oraz ich formy dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie określają odrębne przepisy.

na początek

Rozdział 2. Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów.

§ 2

1. Ocenianiu podlegają:
    1) osiągnięcia edukacyjne ucznia;
    2) zachowania ucznia.

2.Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań wynikających z podstawy programowej, określonych w odrębnych przepisach, i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających podstawę.

3. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły.

§ 3

1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.

2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
   1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
   2) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
   3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
   4) dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
   5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji pracy dydaktyczno–wych.

3. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
   1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
   2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
   3) ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa w § 11 ust.5, § 13 ust.2,
i § 11 ust.7, § 13 ust.4.
   4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
   5) ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania według skali, o której mowa w § 10 ust. 1, i § 26 ust. 2;
   6) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
   7) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.

§ 4

1. Ilekroć w szkolnym systemie oceniania jest mowa o zajęciach edukacyjnych, to należy przez to rozumieć zajęcia o charakterze dydaktyczno–wychowawczym, w toku których odbywa się nauczanie przedmiotów (bloków przedmiotowych) lub realizacja ścieżek edukacyjnych.

2. Wymagania edukacyjne, wynikające z realizowanego programu nauczania, na poszczególne oceny klasyfikacyjne opracowują nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych w oparciu o jednolite ogólne kryteria ocen klasyfikacyjnych ustalone w szkolnym systemie nauczania. W przypadku zmiany programu nauczania nauczyciel opracowuje wymagania edukacyjne do 10 września danego roku szkolnego.

3. W przypadku wprowadzenia w szkolnym planie nauczania zestawienia zajęć edukacyjnych w blok przedmiotowy, odrębnie ocenia się poszczególne zajęcia wchodzące w blok przedmiotowy.

4. Nauczyciele na pierwszych zajęciach edukacyjnych każdego roku szkolnego (do 15 września) informują uczniów o:
   1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
   2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
   3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.

5. Wychowawca klasy na godzinie z wychowawcą w pierwszej połowie września każdego roku szkolnego informuje uczniów o:
   1) warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;
   2)warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
   3) skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

6. Wychowawca na pierwszym zebraniu rodziców (prawnych opiekunów) (do 10 października) informuje o:
   1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ( semestralnych ) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
   2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
   3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
   4) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
5)skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

§ 5

1. Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno–pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno–pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.

2. Dla uczniów, którzy mają znaczne opóźnienia w uzyskaniu osiągnięć z zakresu określonych zajęć edukacyjnych, wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego , organizuje się, w miarę możliwości, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze.
Objęcie ucznia zajęciami dydaktyczno–wyrównawczymi wymaga zgody rodziców (prawnych opiekunów).

3.W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

§ 6

1. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.

2. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego lub informatyki.

3. Decyzję o zwolnieniu ucznia podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, oraz na czas określony w tej opinii.

4. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego lub informatyki w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.

5. Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w art. 71b ust. 3b ustawy, zwalnia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową, ze sprzężonymi niepełnosprawnościami lub z autyzmem z nauki drugiego języka obcego. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w danym typie szkoły.

6. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania zwolnienie z nauczania drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

7. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.

§ 7

1. Zaliczanie i ocenianie treści i umiejętności ścieżek edukacyjnych (w klasach IV, V, VI szkoły podstawowej i III gimnazjum) dokonuje nauczyciel, który realizuje je w ramach nauczanego przedmiotu lub w postaci odrębnych, modułowych, kilkugodzinnych zajęć.

2. Ścieżki edukacyjne realizowane w ramach nauczania różnych przedmiotów są oceniane w ramach tych zajęć zgodnie z przyjętą skalą ocen.

3. Ścieżki edukacyjne realizowane w postaci odrębnych, modułowych, zajęć są zaliczane lub oceniane oceną, którą jako ocenę bieżącą – cząstkową wpisuje się do wcześniej określonych, znanych uczniom, zajęć edukacyjnych (przedmiotów).

§ 8

1. Zajęcia dydaktyczno–wychowawcze w roku szkolnym dzielą się na dwa semestry (okresy).

2. Podział roku szkolnego na semestry wyznacza klasyfikacyjne rady pedagogicznej.

3. Termin klasyfikacji śródrocznej w sprawie zatwierdzenia śródrocznych wyników klasyfikowania ustala dyrektor na tydzień przed klasyfikacyjnym rady pedagogicznej, zgodnie z § 11 ust. 2.

4. Termin klasyfikacji rocznej w sprawie zatwierdzenia rocznych wyników klasyfikowania ustala dyrektor na dwa ostatnie tygodnie poprzedzające zakończenie rocznych zajęć dydaktyczno–wychowawczych.

§ 9

1. Poziom osiągnięć edukacyjnych uczniów ocenia się w stopniach szkolnych, zwanych dalej „stopniami”.

2. Oceny wyrażone w stopniach dzielą się na:
   1) bieżące – cząstkowe, określające poziom wiadomości lub umiejętności ucznia ze zrealizowanej części wymagań edukacyjnych,
   2) klasyfikacyjne śródroczne i roczne, określające ogólny poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia i postępy w tym zakresie.

3. Ocena klasyfikacyjna śródroczna i roczna z poszczególnych przedmiotów nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.

4. Niektóre zajęcia edukacyjne mogą być tylko zaliczane.

§ 10

1. Oceny bieżące z zajęć edukacyjnych na trzech poziomach edukacyjnych, ustala się w stopniach według następującej skali:
   1) stopień celujący            - 6,
   2) stopień bardzo dobry      - 5,
   3) stopień dobry                - 4,
   4) stopień dostateczny       - 3,
   5) stopień dopuszczający    - 2,
   6) stopień niedostateczny   – 1

2. Oceny bieżące z zajęć edukacyjnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym stopniu lekkim są ocenami w skali od 1 do 6, a kryteria ich wystawienia dostosowane

3. Oceny bieżące z zajęć edukacyjnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.

4. Formy sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów:
     1) kartkówki,
     2) sprawdziany,
     3) prace klasowe,
     4) odpowiedzi ustne,
     5) zadania domowe,
     6) ćwiczenia praktyczne,
     7) aktywność ucznia podczas zajęć,
     8) działalność pozalekcyjna ucznia,
     9) zadania problemowe i inne prace twórcze,
   10) inne formy wynikające ze specyfiki zajęć edukacyjnych określone w przedmiotowych systemach oceniania.

5. Ocenianie wiedzy i umiejętności ucznia powinno być dokonywane systematycznie
i w różnych formach.

6. Na ocenę oprócz stopni składają się słowne i pisemne recenzje, uwagi, opinie, spostrzeżenia i informacje nauczyciela.

7. W klasach IV - VI szkoły podstawowej i I-III gimnazjum w przypadku punktowego oceniania zadań w pracach pisemnych uczeń musi osiągnąć następujące kryteria procentowe poprawnych odpowiedzi:

Stopień Kryteria procentowe
   - na stopień niedostateczny (1)   0% - 29%
   - na stopień dopuszczający (2)  30% - 49%
   - na stopień dostateczny (3)     50% - 69%
   - na stopień dobry (4)              70% - 89%
   - na stopień bardzo dobry (5)    90% -100%
   - na stopień celujący (6)
         ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnił wymagania na ocenę bardzo
         dobrą i poprawnie wykonał zadania na ocenę celującą.

8. Pisemne prace (sprawdziany) są obowiązkowe.

9. Jeżeli z przyczyn usprawiedliwionych uczeń nie może pisać danego sprawdzianu w terminie ustalonym dla klasy, nauczyciel dokonuje obiektywnej oceny sytuacji i wyznacza dla niego drugi termin lub określa inny sposób sprawdzenia wiadomości zgodnie z PSO dla danych zajęć edukacyjnych.

10. W przypadku odmowy pisania sprawdzianu uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.

11.Informowanie o zakresie i terminie pisemnych sprawdzianów wiadomości
i umiejętności:
   1) sprawdziany (prace klasowe) obejmujące materiał powyżej 3 ostatnich godzin
lekcyjnych muszą być zapowiadane co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem,
   2) w ciągu jednego dnia może odbyć się tylko jeden taki sprawdzian, a w ciągu
tygodnia nie więcej niż trzy,
   3) terminy prac są wpisywane do dziennika z tygodniowym wyprzedzeniem,
   4) pisemne sprawdziany muszą być ocenione i omówione na lekcji w terminie
   5) krótkie sprawdziany, tzw. kartkówki obejmujące zakres materiału z trzech
ostatnich lekcji lub pracy domowej nie muszą być zapowiadane.

12. Wychowawca raz w miesiącu ocenia zachowanie uczniów zgodnie z przyjętą skalą, określoną:
   1) I etap edukacyjny w „Karcie zachowania ucznia klas I- III”,
   2) II i III etap edukacyjny w „Regulaminie ustalania klasyfikacyjnej oceny zachowania”.

§ 11

1. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia oraz ustaleniu ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

2. Klasyfikację śródroczną przeprowadza się w styczniu.

3. Klasyfikacja śródroczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na okresowym podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z §13 ust.2 i § 11ust.7.

4.W klasach I-III szkoły podstawowej śródroczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi..

5. Oceny klasyfikacyjne śródroczne dla II i III etapu edukacyjnego ustala się w stopniach według następującej skali:
   1) stopień celujący (cel.)            - 6
   2) stopień bardzo dobry (bdb.)     - 5
   3) stopień dobry (db.)                - 4
   4) stopień dostateczny (dst.)      - 3
   5) stopień dopuszczający (dop.)   - 2
   f6 stopień niedostateczny (ndst.) - 1

6. Ocena klasyfikacyjna śródroczna zachowania w klasach I-III jest oceną opisową. Szczegółowe kryteria oceniania zachowania określa „Regulamin ustalania oceny zachowania” (załącznik do Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1).

7.Ocenę klasyfikacyjną śródroczną z zachowania dla II i III etapu edukacyjnego ustala się według następującej skali: wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne.

8. Szczegółowe kryteria i zasady ustalania oceny klasyfikacyjnej śródrocznej zachowania - zawiera „Regulamin ustalania klasyfikacyjnej oceny zachowania” (załącznik nr 1 do Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1),

9. Przy ustalaniu śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.

10. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuację nauki
w semestrze programowo wyższym szkoła powinna w miarę możliwości stworzyć uczniowi szansę uzupełnienia braków na zajęciach wyrównawczych lub przez doraźną pomoc.

10. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.

11. Uczeń, który uzyskał w wyniku klasyfikacji śródrocznej ocenę niedostateczną z zajęć edukacyjnych ma prawo do jej poprawienia w drugim semestrze w terminie ustalonym przez nauczyciela.

12. Uczeń nieklasyfikowany w klasyfikacji śródrocznej może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

§ 12

1. Klasyfikacja roczna w klasach I-III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych i zachowania w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

2. Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w klasach I-III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie §13 ust.3.

3. Klasyfikacja roczna, na II i III etapie edukacyjnym polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

4. Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, począwszy od IV klasy szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z §13ust.2, §13ust.4.

5. Dwa tygodnie przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca klasy są obowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.

§ 13

1. W klasach I-III szkoły podstawowej roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi.
Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej.

2. Roczne oceny klasyfikacyjne począwszy od klasy IV szkoły podstawowej ustala się w stopniach według następującej skali:
   1) stopień celujący (cel.)            - 6
   2) stopień bardzo dobry (bdb.)     - 5
   3) stopień dobry (db.)                - 4
   4) stopień dostateczny (dst.)      - 3
   5) stopień dopuszczający (dop.)   - 2
   6) stopień niedostateczny (ndst.) – 1

3. W klasach I-III szkoły podstawowej rocznej oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami opisowymi.

4. Roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania począwszy od klasy IV szkoły podstawowej ustala się według następującej skali: wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne.

5. Szczegółowe kryteria i zasady ustalania oceny klasyfikacyjnej rocznej zachowania - zawiera „Regulamin ustalania klasyfikacyjnej oceny zachowania” (załącznik nr 1 do Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1).

6. Przy ustalaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.

7. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
   1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
   2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły z zastrzeżeniem punktu 8 i 9.

8. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania.

9 Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej nie kończy szkoły.

10. Roczne oceny klasyfikacyjne zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy.

11. Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.

12. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim w szkole podstawowej i gimnazjum oraz laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych w gimnazjach otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą ocenę klasyfikacyjną roczną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim, bądź laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.

13.Uczeń klas I- III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne zostały ocenione pozytywnie.

14. Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) oraz po uzyskaniu opinii publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, uczeń klas I i II szkoły podstawowej może - na podstawie uchwały rady pedagogicznej - otrzymać promocję do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.

15. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić
o powtarzaniu klasy przez ucznia klas I- III szkoły podstawowej, na podstawie
opinii wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną oraz po zasięgnięciu
opinii rodziców( prawnych opiekunów) ucznia.

16. Uczeń II i III etapu edukacyjnego otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, otrzymał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem § 13 ust. 9.

17. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu etapu edukacyjnego w szkole podstawowej promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodne ze szkolnym programem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.

18.Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem

19. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen, o której mowa w ust.18, wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.

20.W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych w klasyfikacji rocznej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany.”

21.Uczeń nieklasyfikowany w klasyfikacji rocznej może zdawać egzamin klasyfikacyjny (rozdział 3, § 17).

na początek

Rozdział 3. Zasady przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów

§ 14

1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą wystąpić do dyrektora szkoły o uzyskanie wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, w terminie dwóch dni po przekazaniu informacji o ocenach przewidywanych.

2. Warunkiem uzyskania wyższej niż przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych jest złożenie przez ucznia lub rodziców (opiekunów prawnych) pisemnego podania do dyrektora szkoły w sprawie uzyskania oceny wyższej niż przewidywana. Podanie powinno zawierać uzasadnioną motywację odwołania od przewidywanej oceny:
   a) długotrwała choroba ucznia,
   b) choroba nauczyciela,
   c) zbyt mała liczba ocena cząstkowych (niewystarczająca częstotliwość oceniania przez nauczyciel).

3. Po konsultacji z nauczycielem zajęć edukacyjnych lub wychowawcą dyrektor podejmuje decyzję, o której informuje pisemnie ucznia i rodziców (prawnych opiekunów).

4. Warunkiem poprawienia przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych jest zdanie pisemnego sprawdzianu wielopoziomowego na ocenę, o którą ubiega się uczeń lub rodzice (prawni opiekunowie).

5. Sprawdzian składa się z części pisemnej i ustnej za wyjątkiem takich przedmiotów jak plastyka, muzyka, technika, informatyka i wychowanie fizyczne, z których ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

6. Pytania (ćwiczenia, zadania praktyczne) sprawdzianu opracowuje nauczyciel danych zajęć edukacyjnych, po konsultacji z nauczycielami z zespołu przedmiotowego zgodnie z opracowanymi wymaganiami edukacyjnymi dla danych zajęć edukacyjnych.

7.Termin przeprowadzenia sprawdzianu wyznacza dyrektor szkoły po uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami), nie później niż w przeddzień klasyfikacyjnego zebrania rady pedagogicznej.

8. Nie zaliczenie sprawdzianu lub napisanie go na ocenę niższą od przewidywanej, powoduje podtrzymanie ustalonej pierwotnie oceny.

9.Rodzice mają prawo wglądu do sprawdzianu po dokonaniu przez nauczyciela jego sprawdzenia i oceny.

§ 15

1.Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.

2. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone pisemnie do dyrektora szkoły w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno–wychowawczych.

3. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.

4. Termin przeprowadzenia sprawdzianu wyznacza dyrektor szkoły po uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami) do 20 sierpnia.

9. Dla przeprowadzenia sprawdzianu dyrektor szkoły powołuje komisję w składzie:
   1) dyrektor szkoły lub wicedyrektor – jako przewodniczący komisji,
   2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
   3) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu prowadzących takie same zajęcia edukacyjne.

6. Pytania (ćwiczenia, zadania praktyczne) sprawdzianu proponuje nauczyciel danych zajęć edukacyjnych, po konsultacji z nauczycielami wchodzącymi w skład komisji, przedstawia dyrektorowi szkoły do zatwierdzenia.

7. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub innych szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

8. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin sprawdzianu, zadania (pytania) sprawdzające, wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

9. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny.

10. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniana w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem §16ust.1.

11.Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

§ 16

1. Uczeń klasy IV – VI szkoły podstawowej i I-III gimnazjum, który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.
W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych. Każdy przypadek rada pedagogiczna rozpatruje indywidualnie, uwzględniając następujące sytuacje:
   1) długotrwała choroba ucznia trwająca w ciągłości dłużej niż jeden miesiąc,
   2) wypadek losowy w rodzinie, który wpłynął na jego kondycję psychiczną,
   3) orzeczenie lekarskie o przyczynie niepowodzeń w szkole spowodowanych
ukrytą chorobą lub deficytami rozwojowymi.

2. Egzamin poprawkowy składa się z dwóch części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu
ferii letnich, o czym informuje ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) w formie pisemnej na koniec rocznych zajęć dydaktyczno–wychowawczych.

4. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
   1) dyrektor lub wicedyrektor szkoły – jako przewodniczący komisji:
   2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jako egzaminujący;
   3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.

5. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub innych szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

6. Pytania (ćwiczenia, zadania praktyczne) egzaminacyjne proponuje egzaminator, a zatwierdza przewodniczący komisji. Stopień trudności pytań (ćwiczeń, zadań praktycznych) musi odpowiadać wymaganiom stopnia dopuszczającego
i zawierać wymagania edukacyjne wynikające z realizowanego programu nauczania.

7. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz uzyskaną ocenę. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

8. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.

9. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę, z zastrzeżeniem pkt. 10.

10. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu roku promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.

11. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych uzyskana z egzaminu poprawkowego została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.

12. Zastrzeżenia w formie pisemnej mogą być zgłoszone w terminie do 5 dni od
przeprowadzenia egzaminu poprawkowego.

13. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych uzyskana z egzaminu poprawkowego została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, stosuje się odpowiednio przepisy rozdz.3, § 15.

§ 17

1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

2. Uczeń nieklasyfikowany w klasyfikacji śródrocznej może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

3. Uczeń nieklasyfikowany w klasyfikacji rocznej z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

4. Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego rocznie z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.

5. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki i wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę zadań praktycznych.

6. Termin śródrocznego egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami), a termin rocznego egzaminu klasyfikacyjnego wyznacza dyrektor szkoły po uzgodnieniu z tym uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
W przypadku ucznia nieklasyfikowanego śródrocznie egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się do końca marca, a ucznia nieklasyfikowanego rocznie egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego.

7. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w
obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela tych samych lub
pokrewnych zajęć edukacyjnych.

8. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice (prawni opiekunowie).

9. Pytania (ćwiczenia, zadania praktyczne) egzaminacyjne proponuje nauczyciel danych zajęć edukacyjnych, a zatwierdza w przypadku rocznego egzaminu klasyfikacyjnego dyrektor szkoły. Stopień trudności pytań (ćwiczeń, zadań praktycznych) musi odpowiadać wymaganiom stopnia dopuszczającego i zawierać wymagania edukacyjne wynikające z realizowanego programu nauczania.

10. Tryb przeprowadzania egzaminu, a w szczególności liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może być egzaminowany w ciągu jednego dnia, ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.

11. Z przeprowadzonego egzaminu rocznego sporządza się protokół zawierający: imiona i nazwiska nauczycieli, termin egzaminu, zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne, wyniki egzaminu oraz ustalone oceny.
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen.

11.Ustalona przez nauczyciela w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem ust.12.

12.Uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.

13. Uczeń, który nie przystąpi do klasyfikacyjnego egzaminu nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej.

na początek

Rozdział 4. Informowanie ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów)
o postępach i osiągnięciach edukacyjnych oraz zachowaniu.

§ 18

1. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów).

2. Nauczyciel wpisuje oceny do dzienniczka ucznia.

3. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.

4. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów), sprawdzone
i ocenione pisemne prace kontrolne są udostępniane uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom) do wglądu na zasadach określonych przez nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne. Zwrócone prace nauczyciel jest zobowiązany przechowywać przez bieżący rok szkolny.

5. Wychowawcy wpisują co miesiąc ocenę zachowania do dzienniczka ucznia. Rodzice (prawni opiekunowie) potwierdzają otrzymaną informację podpisem.

6. Szczegółowe informacje dotyczące postępów, trudności, specjalnych uzdolnień, osiągniętych ocen klasyfikacyjnych oraz oceny klasyfikacyjnej zachowania rodzice uzyskują na zebraniach z rodzicami (zgodnie z przyjętym harmonogramem w danym roku szkolnym, ale nie mniej niż 4 w ciągu roku szkolnego) oraz podczas rozmów indywidualnych.

7. Miesiąc przed klasyfikacją śródroczną (roczną) wychowawca informuje oddzielnym pismem o przewidywanych dla ucznia semestralnych (rocznych) ocenach niedostatecznych. i obniżonej ocenie zachowania. Potwierdzoną podpisem rodziców (prawnych opiekunów) informację wychowawca załącza do dokumentacji klasy (dziennika lekcyjnego).

8. Dwa tygodnie przed rocznym posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej nauczyciele informują ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych roczny w formie pisemnej. Rodzice potwierdzają otrzymaną informację podpisem.

9. Przewidywaną ocenę roczną z zajęć edukacyjnych obowiązkowych i dodatkowych oraz zachowania nauczyciel wpisuje w kolumnie poprzedzającej wpis oceny rocznej.

10. w przypadku braku podpisu rodzica (prawnego opiekuna) pod informacją o przewidywanych ocenach rocznych wychowawca podejmuje dodatkowe działania:
   1) informuje rodzica telefonicznie,
   2) zaprasza rodzica do szkoły,
   3) zawiadamia rodzica listownie.

11. Na tydzień przed śródrocznym (rocznym – nie później niż do 10 czerwca) posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele informują ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o ocenach klasyfikacyjnych śródrocznych (rocznych) poprzez wpis oceny do dzienniczka ucznia. Rodzice potwierdzają otrzymaną informację podpisem.

12. W przypadku braku podpisu rodzica (prawnego opiekuna) pod informacją o ocenach śródrocznych (rocznych) wychowawca podejmuje dodatkowe działania:
   1) informuje rodzica telefonicznie,
   2) zaprasza rodzica do szkoły,
   3) zawiadamia rodzica listownie.

13. W klasach I-III informacje o śródrocznych (rocznych) postępach
w nauce i zachowaniu ucznia zawiera karta „Ocena opisowa”
Na tydzień przed śródrocznym (rocznym – nie później niż do 10 czerwca) posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele zapoznają ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów  z kartą „Oceny opisowej”.
Arkusz ocen ucznia klas I-III zawierający ocenę opisową zachowania i zajęć edukacyjnych jest sporządzany komputerowo.

na początek

Rozdział 5. Ogólne kryteria oceniania.

§ 19

1. Ustala się następujące ogólne kryteria oceniania dla trzech poziomów edukacyjnych:
   1) Stopień celujący (poziom wykraczający) otrzymuje uczeń, który:
       a) posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza wymagania edukacyjne wynikające z realizowanego programu nauczania przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia  oraz
       b) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza wymagania edukacyjne tej klasy lub
       c) osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikując się co najmniej do finałów na szczeblu wojewódzkim.
   2) Stopień bardzo dobry (poziom wymagań dopełniający) otrzymuje uczeń, który:
       a) opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony wymaganiami edukacyjnymi wynikającymi realizowanego programu nauczania przedmiotu w danej klasie oraz
       b) sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte w wymaganiach edukacyjnych (programie nauczania), potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania
zadań i problemów w nowych sytuacjach.
   3) Stopień dobry (poziom wymagań rozszerzający) otrzymuje uczeń, który:
       a) opanował w dużym stopniu wiadomości i umiejętności określone wymaganiami edukacyjnymi wynikającymi z realizowanego programu nauczania w danej klasie oraz
       b) poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne i praktyczne.
   4) Stopień dostateczny (poziom wymagań podstawowy) otrzymuje uczeń, który:
       a) opanował w podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności określone wymaganiami edukacyjnymi wynikającymi z realizowanego programu nauczania w danej klasie, które są konieczne do dalszego kształcenia oraz
       b) rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności.
   5) Stopień dopuszczający (poziom wymagań konieczny) otrzymuje uczeń, który:
a) ma braki w wiadomościach i umiejętnościach określonych wymaganiami edukacyjnymi wynikającymi z realizowanego programu (wiadomości i umiejętności niższe niż wymagania podstawowe), ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki na poziomie programowo wyższym oraz
b) rozwiązuje (wykonuje) z pomocą nauczyciela zadania teoretyczne i praktyczne
typowe, o niewielkim stopniu trudności.
   6) Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
       a) nie opanował tych wiadomości i umiejętności określonych wymaganiami edukacyjnymi w danej klasie, które są konieczne do dalszego kształcenia, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu oraz
       b) nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela.

na początek

Rozdział 6. Ukończenie nauki w szkole podstawowej i gimnazjum.

§ 20

1. Uczeń kończy szkołę podstawową , jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą
składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej oraz przystąpił do sprawdzianu poziomu opanowania umiejętności określonych w
standardach wymagań ustalonych odrębnymi przepisami.

2. Uczeń kończy gimnazjum, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej oraz przystąpił do egzaminu gimnazjalnego obejmującego:
   1) w części pierwszej – wiadomości i umiejętności z zakresu przedmiotów humanistycznych,
   2) w części drugiej – wiadomości i umiejętności z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych,
   3) w części trzeciej – wiadomości i umiejętności z zakresu języka obcego nowożytnego,
- określonych w standardach wymagań ustalonych odrębnymi przepisami.

3. Uczeń kończy szkołę podstawową i gimnazjum z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej (pkt 1), uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej ocenę bardzo dobrą zachowania.
Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.

na początek

Rozdział 7. Sprawdzian po szkole podstawowej i egzamin gimnazjalny.

§ 21

1. Sprawdzian w klasie szóstej i egzamin gimnazjalny w klasie trzeciej przeprowadza Okręgowa Komisja Egzaminacyjna i ma on charakter powszechny i obowiązkowy.

2. Sprawdzian i egzamin gimnazjalny przeprowadza się w kwietniu, w terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

3. Komisje Okręgowe przygotowują i publikują nie później niż do 31 sierpnia roku poprzedzającego rok szkolny, w którym przeprowadzany jest sprawdzian i egzamin gimnazjalny informator, który zawiera: zakres sprawdzianu i egzaminu, kryteria oceniania, opis formy sprawdzianu

4. Uczniowie przystępują do części trzeciej egzaminu gimnazjalnego z jednego z następujących języków: angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego i włoskiego.

5. Do części trzeciej egzaminu gimnazjalnego uczeń przystępuje z zakresu tego języka obcego nowożytnego, którego uczy się w szkole jako przedmiotu obowiązkowego.

6. W przypadku gdy uczeń uczy się w szkole więcej niż jednego języka obcego nowożytnego jako przedmiotu obowiązkowego, jego rodzice (prawni opiekunowie) składają dyrektorowi pisemną deklarację o przystąpieniu ucznia do egzaminu gimnazjalnego z zakresu jednego z tych języków. Deklarację składa się nie później niż do dnia 20 września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin gimnazjalny.

7.
   1) Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno–pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno–pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej. Opinia powinna być wydana nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian, a nie wcześniej niż po ukończeniu klasy trzeciej szkoły podstawowej.
   2) W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
   3) Powyższa opinia powinna być wydana nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian lub egzamin gimnazjalny, z tym że:
       a) w przypadku uczniów przystępujących do sprawdzianu – nie wcześniej niż po ukończeniu klasy trzeciej szkoły podstawowej;
       b) w przypadku uczniów przystępujących do egzaminu gimnazjalnego– nie wcześniej niż po ukończeniu szkoły podstawowej.
   8) Opinię rodzice (prawni opiekunowie) przedkładają dyrektorowi szkoły,
w terminie do 15 października roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany
sprawdzian lub egzamin gimnazjalny.

9) Uczniowie chorzy lub niesprawni czasowo, na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza mogą przystąpić sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formie odpowiednich ze względu na ich stan zdrowia.

10. Uczniowie z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym lub znacznym nie przystępują do sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.

11. Uczniowie ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy z powodu swojej niepełnosprawności nie potrafią samodzielnie czytać i pisać, są zwolnieni z trzeciej części egzaminu gimnazjalnego.

12. Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych oraz laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim z zakresu jednego z grupy przedmiotów objętych sprawdzianem lub egzaminem gimnazjalnym są zwolnieni odpowiednio ze sprawdzianu lub odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego, na podstawie zaświadczenia stwierdzającego uzyskanie tytułu odpowiedniego laureata lub finalisty. Zaświadczenie przedkłada się przewodniczącemu szkolnego zespołu egzaminacyjnego.

13. Zwolnienie ucznia ze sprawdzianu lub z części egzaminu gimnazjalnego jest równoznaczne z uzyskaniem ze sprawdzianu lub z odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego najwyższego wyniku.

14.
   1) Sprawdzian trwa 60 minut.
   2) Każda część egzaminu gimnazjalnego jest przeprowadzana innego dnia. Część pierwsza i część druga trwają po 120 minut, a część trzecia trwa 90 minut.
   3) Dla uczniów, o których mowa ust.7 czas trwania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego może być przedłużony nie więcej jednak niż o:
       a) 30 minut – w przypadku sprawdzianu;
       b) 60 minut – w przypadku części pierwszej i drugiej egzaminu gimnazjalnego;
       c) 45 minut – w przypadku części trzeciej egzaminu gimnazjalnego

15. W przypadku stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania zadań przez ucznia lub zakłócania przez ucznia prawidłowego przebiegu sprawdzianu albo odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego przerywa sprawdzian albo odpowiednią część egzaminu i unieważnia jego sprawdzian albo odpowiednią część egzaminu.

16. Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego lub odpowiedniej części tego egzaminu w ustalonym terminie albo przerwał sprawdzian lub egzamin gimnazjalny, przystępuje do sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego lub odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego w dodatkowym terminie ustalonym przez dyrektora Komisji Centralnej, nie później niż 20 sierpnia danego roku, w miejscu wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej.

17. Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego do dnia 20 sierpnia danego roku, powtarza ostatnią klasę szkoły podstawowej lub gimnazjum.

18. W szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych, uniemożliwiających
przystąpienie do sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego lub odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego w terminie do 20 sierpnia danego roku szkolnego, dyrektor komisji okręgowej, na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły, może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego. Dyrektor szkoły składa wniosek porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.

19. W przypadku zwolnienia ucznia z części egzaminu gimnazjalnego w zaświadczeniu o szczegółowych wynikach egzaminu gimnazjalnego, zamiast wyniku egzaminu gimnazjalnego z odpowiedniej części wpisuje się odpowiednio „zwolniony” lub „zwolniona”.

20.Wynik sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego nie wpływa na ukończenie szkoły. Wyniku sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego nie odnotowuje się na świadectwie.

21. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzona
i oceniona praca ucznia jest udostępniona uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom) do wglądu w miejscu i czasie wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej.

22. Zaświadczenia o wynikach sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego komisja okręgowa przekazuje do szkoły nie później niż na 7 dni przed zakończeniem zajęć dydaktyczno- wychowawczych, a w przypadku, o którym mowa w pkt 15 do 31 sierpnia.

na początek

Rozdział 8. Ewaluacja szkolnego systemu oceniania.

§ 22

1. Rada pedagogiczna, rada rodziców i samorząd uczniowski mogą wnosić do dyrektora szkoły uwagi i propozycje do szkolnego systemu oceniania.

2. Po pozytywnym ich zaopiniowaniu przez radę rodziców oraz samorząd uczniowski i zatwierdzeniu przez radę pedagogiczną będą realizowane w następnym roku szkolnym.

Podstawa prawna:

Szkolny System Oceniania został opracowany na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposo-bów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83 z 2007 r. Poz. 562).

na początek