WSO
|
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA OSIĄGNIĘĆ
EDUKACYJNYCH I ZACHOWANIA UCZNIÓW
* * *
Rozdział 1. Przepisy ogólne.
§ 1
1. Wewnątrzszkolny system oceniania, zwany dalej
WSO, został opracowany na podstawie Rozporządzenia MEN z dnia 30
kwietnia 2007 r. (DzU z 2007r. nr83, poz.562, z późniejszymi
zmianami) w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i
promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i
sprawdzianów w szkołach publicznych.
2. Wewnątrzszkolny system oceniania stanowi załącznik do Statutu
Zespołu.
3. Wewnątrzszkolny system oceniania określa warunki i sposób
oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania
sprawdzianu w klasie szóstej szkoły podstawowej oraz egzaminu w
klasie trzeciej gimnazjum, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6.
4. Integralnym składnikiem WSO są przedmiotowe systemy oceniania,
zwane PSO, stanowiące załączniki do WSO.
5. Przepisów WSO nie stosuje się do dzieci z upośledzeniem umysłowym
w stanie głębokim.
6. Warunki przeprowadzania sprawdzianów oraz ich formy dla dzieci i
młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie
określają odrębne przepisy.
na
początek
Rozdział 2. Ocenianie,
klasyfikowanie i promowanie uczniów.
§ 2
1. Ocenianiu podlegają:
1) osiągnięcia edukacyjne ucznia;
2) zachowania ucznia.
2.Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznaniu
przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia
wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań wynikających z
podstawy programowej, określonych w odrębnych przepisach, i
realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających
podstawę.
3. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez
wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia
respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm
etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły.
§ 3
1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania
ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i
postępach i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
2) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego
rozwoju;
3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
4) dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom
informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz
specjalnych uzdolnieniach ucznia;
5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji pracy
dydaktyczno–wych.
3. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych
do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen
klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
3) ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych i rocznych ocen
klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych
oraz śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według
skali, o której mowa w § 11 ust.5, § 13 ust.2,
i § 11 ust.7, § 13 ust.4.
4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
5) ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i
dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej śródrocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania według skali, o której mowa w § 10 ust.
1, i § 26 ust. 2;
6) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane
rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i
dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania;
7) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym
opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.
§ 4
1. Ilekroć w szkolnym systemie oceniania jest mowa
o zajęciach edukacyjnych, to należy przez to rozumieć zajęcia o
charakterze dydaktyczno–wychowawczym, w toku których odbywa się
nauczanie przedmiotów (bloków przedmiotowych) lub realizacja ścieżek
edukacyjnych.
2. Wymagania edukacyjne, wynikające z realizowanego programu
nauczania, na poszczególne oceny klasyfikacyjne opracowują
nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych w oparciu o jednolite
ogólne kryteria ocen klasyfikacyjnych ustalone w szkolnym systemie
nauczania. W przypadku zmiany programu nauczania nauczyciel
opracowuje wymagania edukacyjne do 10 września danego roku
szkolnego.
3. W przypadku wprowadzenia w szkolnym planie nauczania zestawienia
zajęć edukacyjnych w blok przedmiotowy, odrębnie ocenia się
poszczególne zajęcia wchodzące w blok przedmiotowy.
4. Nauczyciele na pierwszych zajęciach edukacyjnych każdego roku
szkolnego (do 15 września) informują uczniów o:
1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych
śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z
obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z
realizowanego przez siebie programu nauczania;
2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej
oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć
edukacyjnych.
5. Wychowawca klasy na godzinie z wychowawcą w pierwszej połowie
września każdego roku szkolnego informuje uczniów o:
1) warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;
2)warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej
oceny klasyfikacyjnej zachowania;
3) skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania.
6. Wychowawca na pierwszym zebraniu rodziców (prawnych opiekunów)
(do 10 października) informuje o:
1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych
śródrocznych i rocznych ( semestralnych ) ocen klasyfikacyjnych z
obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z
realizowanego przez siebie programu nauczania;
2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej
oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć
edukacyjnych;
4) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz
warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania;
5)skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania.
§ 5
1. Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii
publicznej poradni psychologiczno–pedagogicznej, w tym publicznej
poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni
psychologiczno–pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni
specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych
potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego
stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne
trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
2. Dla uczniów, którzy mają znaczne opóźnienia w uzyskaniu osiągnięć
z zakresu określonych zajęć edukacyjnych, wynikających z podstawy
programowej kształcenia ogólnego , organizuje się, w miarę
możliwości, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze.
Objęcie ucznia zajęciami dydaktyczno–wyrównawczymi wymaga zgody
rodziców (prawnych opiekunów).
3.W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie
kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie
wymagań edukacyjnych wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb
psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie
tego orzeczenia.
§ 6
1. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego,
techniki, plastyki i muzyki należy w szczególności brać pod uwagę
wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków
wynikających ze specyfiki tych zajęć.
2. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas
określony z zajęć wychowania fizycznego lub informatyki.
3. Decyzję o zwolnieniu ucznia podejmuje dyrektor szkoły na
podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia
w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, oraz na czas określony w
tej opinii.
4. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego lub
informatyki w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny
klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.
5. Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na
podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w
tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni
psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni
specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w art. 71b
ust. 3b ustawy, zwalnia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją
rozwojową, ze sprzężonymi niepełnosprawnościami lub z autyzmem z
nauki drugiego języka obcego. Zwolnienie może dotyczyć części lub
całego okresu kształcenia w danym typie szkoły.
6. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie
kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania zwolnienie z
nauczania drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego
orzeczenia.
7. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w
dokumentacji nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się
„zwolniony”.
§ 7
1. Zaliczanie i ocenianie treści i umiejętności
ścieżek edukacyjnych (w klasach IV, V, VI szkoły podstawowej i III
gimnazjum) dokonuje nauczyciel, który realizuje je w ramach
nauczanego przedmiotu lub w postaci odrębnych, modułowych,
kilkugodzinnych zajęć.
2. Ścieżki edukacyjne realizowane w ramach nauczania różnych
przedmiotów są oceniane w ramach tych zajęć zgodnie z przyjętą skalą
ocen.
3. Ścieżki edukacyjne realizowane w postaci odrębnych, modułowych,
zajęć są zaliczane lub oceniane oceną, którą jako ocenę bieżącą –
cząstkową wpisuje się do wcześniej określonych, znanych uczniom,
zajęć edukacyjnych (przedmiotów).
§ 8
1. Zajęcia dydaktyczno–wychowawcze w roku szkolnym
dzielą się na dwa semestry (okresy).
2. Podział roku szkolnego na semestry wyznacza klasyfikacyjne rady
pedagogicznej.
3. Termin klasyfikacji śródrocznej w sprawie zatwierdzenia
śródrocznych wyników klasyfikowania ustala dyrektor na tydzień przed
klasyfikacyjnym rady pedagogicznej, zgodnie z § 11 ust. 2.
4. Termin klasyfikacji rocznej w sprawie zatwierdzenia rocznych
wyników klasyfikowania ustala dyrektor na dwa ostatnie tygodnie
poprzedzające zakończenie rocznych zajęć dydaktyczno–wychowawczych.
§ 9
1. Poziom osiągnięć edukacyjnych uczniów ocenia
się w stopniach szkolnych, zwanych dalej „stopniami”.
2. Oceny wyrażone w stopniach dzielą się na:
1) bieżące – cząstkowe, określające poziom wiadomości lub
umiejętności ucznia ze zrealizowanej części wymagań edukacyjnych,
2) klasyfikacyjne śródroczne i roczne, określające ogólny poziom
osiągnięć edukacyjnych ucznia i postępy w tym zakresie.
3. Ocena klasyfikacyjna śródroczna i roczna z poszczególnych
przedmiotów nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
4. Niektóre zajęcia edukacyjne mogą być tylko zaliczane.
§ 10
1. Oceny bieżące z zajęć edukacyjnych na trzech
poziomach edukacyjnych, ustala się w stopniach według następującej
skali:
1) stopień celujący
- 6,
2) stopień bardzo dobry - 5,
3) stopień dobry
- 4,
4) stopień dostateczny - 3,
5) stopień dopuszczający - 2,
6) stopień niedostateczny – 1
2. Oceny bieżące z zajęć edukacyjnych dla uczniów z upośledzeniem
umysłowym stopniu lekkim są ocenami w skali od 1 do 6, a kryteria
ich wystawienia dostosowane
3. Oceny bieżące z zajęć edukacyjnych dla uczniów z upośledzeniem
umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.
4. Formy sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów:
1) kartkówki,
2) sprawdziany,
3) prace klasowe,
4) odpowiedzi ustne,
5) zadania domowe,
6) ćwiczenia praktyczne,
7) aktywność ucznia podczas zajęć,
8) działalność pozalekcyjna ucznia,
9) zadania problemowe i inne prace twórcze,
10) inne formy wynikające ze specyfiki zajęć edukacyjnych określone
w przedmiotowych systemach oceniania.
5. Ocenianie wiedzy i umiejętności ucznia powinno być dokonywane
systematycznie
i w różnych formach.
6. Na ocenę oprócz stopni składają się słowne i pisemne recenzje,
uwagi, opinie, spostrzeżenia i informacje nauczyciela.
7. W klasach IV - VI szkoły podstawowej i I-III gimnazjum w
przypadku punktowego oceniania zadań w pracach pisemnych uczeń musi
osiągnąć następujące kryteria procentowe poprawnych odpowiedzi:
Stopień Kryteria procentowe
- na stopień niedostateczny (1) 0% - 29%
- na stopień dopuszczający (2) 30% - 49%
- na stopień dostateczny (3) 50% - 69%
- na stopień dobry (4)
70% - 89%
- na stopień bardzo dobry (5) 90% -100%
- na stopień celujący (6)
ocenę celującą otrzymuje uczeń,
który spełnił wymagania na ocenę bardzo
dobrą i poprawnie wykonał
zadania na ocenę celującą.
8. Pisemne prace (sprawdziany) są obowiązkowe.
9. Jeżeli z przyczyn usprawiedliwionych uczeń nie może pisać danego
sprawdzianu w terminie ustalonym dla klasy, nauczyciel dokonuje
obiektywnej oceny sytuacji i wyznacza dla niego drugi termin lub
określa inny sposób sprawdzenia wiadomości zgodnie z PSO dla danych
zajęć edukacyjnych.
10. W przypadku odmowy pisania sprawdzianu uczeń otrzymuje ocenę
niedostateczną.
11.Informowanie o zakresie i terminie pisemnych sprawdzianów
wiadomości
i umiejętności:
1) sprawdziany (prace klasowe) obejmujące materiał powyżej 3
ostatnich godzin
lekcyjnych muszą być zapowiadane co najmniej z tygodniowym
wyprzedzeniem,
2) w ciągu jednego dnia może odbyć się tylko jeden taki sprawdzian,
a w ciągu
tygodnia nie więcej niż trzy,
3) terminy prac są wpisywane do dziennika z tygodniowym
wyprzedzeniem,
4) pisemne sprawdziany muszą być ocenione i omówione na lekcji w
terminie
5) krótkie sprawdziany, tzw. kartkówki obejmujące zakres materiału
z trzech
ostatnich lekcji lub pracy domowej nie muszą być zapowiadane.
12. Wychowawca raz w miesiącu ocenia zachowanie uczniów zgodnie z
przyjętą skalą, określoną:
1) I etap edukacyjny w „Karcie zachowania ucznia klas I- III”,
2) II i III etap edukacyjny w „Regulaminie ustalania
klasyfikacyjnej oceny zachowania”.
§ 11
1. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym
podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych
określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia oraz
ustaleniu ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej
oceny klasyfikacyjnej zachowania.
2. Klasyfikację śródroczną przeprowadza się w styczniu.
3. Klasyfikacja śródroczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w
stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na okresowym podsumowaniu
jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w
szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu
edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów
i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen
klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z §13 ust.2 i § 11ust.7.
4.W klasach I-III szkoły podstawowej śródroczne oceny klasyfikacyjne
z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi..
5. Oceny klasyfikacyjne śródroczne dla II i III etapu edukacyjnego
ustala się w stopniach według następującej skali:
1) stopień celujący (cel.)
- 6
2) stopień bardzo dobry (bdb.) - 5
3) stopień dobry (db.)
- 4
4) stopień dostateczny (dst.) - 3
5) stopień dopuszczający (dop.) - 2
f6 stopień niedostateczny (ndst.) - 1
6. Ocena klasyfikacyjna śródroczna zachowania w klasach I-III jest
oceną opisową. Szczegółowe kryteria oceniania zachowania określa
„Regulamin ustalania oceny zachowania” (załącznik do
Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania Zespołu Szkół Ogólnokształcących
nr 1).
7.Ocenę klasyfikacyjną śródroczną z zachowania dla II i III etapu
edukacyjnego ustala się według następującej skali: wzorowe, bardzo
dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne.
8. Szczegółowe kryteria i zasady ustalania oceny klasyfikacyjnej
śródrocznej zachowania - zawiera „Regulamin ustalania
klasyfikacyjnej oceny zachowania” (załącznik nr 1 do
Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania Zespołu Szkół Ogólnokształcących
nr 1),
9. Przy ustalaniu śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania
ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe,
należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego
zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia
specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej
poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni
specjalistycznej.
10. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom
osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuację
nauki
w semestrze programowo wyższym szkoła powinna w miarę możliwości
stworzyć uczniowi szansę uzupełnienia braków na zajęciach
wyrównawczych lub przez doraźną pomoc.
10. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na
ocenę klasyfikacyjną zachowania.
11. Uczeń, który uzyskał w wyniku klasyfikacji śródrocznej ocenę
niedostateczną z zajęć edukacyjnych ma prawo do jej poprawienia w
drugim semestrze w terminie ustalonym przez nauczyciela.
12. Uczeń nieklasyfikowany w klasyfikacji śródrocznej może zdawać
egzamin klasyfikacyjny.
§ 12
1. Klasyfikacja roczna w klasach I-III szkoły
podstawowej polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych i
zachowania w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny
klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania.
2. Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu
umiarkowanym lub znacznym w klasach I-III szkoły podstawowej polega
na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych, określonych w szkolnym
planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu
edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych
przepisów, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu
jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej
oceny klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie §13 ust.3.
3. Klasyfikacja roczna, na II i III etapie edukacyjnym polega na
podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych,
określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia w danym
roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć
edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
4. Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu
umiarkowanym lub znacznym, począwszy od IV klasy szkoły podstawowej,
polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć
edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z
uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla
niego na podstawie odrębnych przepisów, i zachowania ucznia w danym
roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć
edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z
§13ust.2, §13ust.4.
5. Dwa tygodnie przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym
rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia
edukacyjne oraz wychowawca klasy są obowiązani poinformować ucznia i
jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych rocznych ocenach
klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie
klasyfikacyjnej zachowania.
§ 13
1. W klasach I-III szkoły podstawowej roczne oceny
klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi.
Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma
wpływu na promocję do klasy programowo wyższej.
2. Roczne oceny klasyfikacyjne począwszy od klasy IV szkoły
podstawowej ustala się w stopniach według następującej skali:
1) stopień celujący (cel.)
- 6
2) stopień bardzo dobry (bdb.) - 5
3) stopień dobry (db.)
- 4
4) stopień dostateczny (dst.) - 3
5) stopień dopuszczający (dop.) - 2
6) stopień niedostateczny (ndst.) – 1
3. W klasach I-III szkoły podstawowej rocznej oceny klasyfikacyjne
zachowania są ocenami opisowymi.
4. Roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania począwszy od klasy IV
szkoły podstawowej ustala się według następującej skali: wzorowe,
bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne.
5. Szczegółowe kryteria i zasady ustalania oceny klasyfikacyjnej
rocznej zachowania - zawiera „Regulamin ustalania klasyfikacyjnej
oceny zachowania” (załącznik nr 1 do Wewnątrzszkolnego Systemu
Oceniania Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1).
6. Przy ustalaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u
którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy
uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego
zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia
specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej
poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni
specjalistycznej.
7. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły z
zastrzeżeniem punktu 8 i 9.
8. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy
programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w
danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę
klasyfikacyjną z zachowania.
9 Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono
naganną roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania, nie otrzymuje
promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo
najwyższej nie kończy szkoły.
10. Roczne oceny klasyfikacyjne zajęć edukacyjnych ustalają
nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a roczną
ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca klasy po zasięgnięciu
opinii nauczycieli, uczniów danej klasy.
11. Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć nie ma wpływu na
promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
12. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim w szkole
podstawowej i gimnazjum oraz laureaci i finaliści olimpiad
przedmiotowych w gimnazjach otrzymują z danych zajęć edukacyjnych
celującą ocenę klasyfikacyjną roczną. Uczeń, który tytuł laureata
konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim, bądź laureata lub
finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu albo
uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych,
otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę
klasyfikacyjną.
13.Uczeń klas I- III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy
programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne zostały
ocenione pozytywnie.
14. Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i po uzyskaniu zgody
wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu
zgody rodziców (prawnych opiekunów) oraz po uzyskaniu opinii
publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej, w tym publicznej
poradni specjalistycznej, uczeń klas I i II szkoły podstawowej może
- na podstawie uchwały rady pedagogicznej - otrzymać promocję do
klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.
15. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić
o powtarzaniu klasy przez ucznia klas I- III szkoły podstawowej, na
podstawie
opinii wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię
psychologiczno-pedagogiczną, w tym publiczną poradnię
specjalistyczną oraz po zasięgnięciu
opinii rodziców( prawnych opiekunów) ucznia.
16. Uczeń II i III etapu edukacyjnego otrzymuje promocję do klasy
programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć
edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, otrzymał
roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z
zastrzeżeniem § 13 ust. 9.
17. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna
może jeden raz w ciągu etapu edukacyjnego w szkole podstawowej
promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu
poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod
warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodne ze
szkolnym programem nauczania, realizowane w klasie programowo
wyższej.
18.Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z
obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz
co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do
klasy programowo wyższej z wyróżnieniem
19. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub
religię albo etykę, do średniej ocen, o której mowa w ust.18, wlicza
się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.
20.W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych w
klasyfikacji rocznej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast
oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany.”
21.Uczeń nieklasyfikowany w klasyfikacji rocznej może zdawać egzamin
klasyfikacyjny (rozdział 3, § 17).
na
początek
Rozdział 3. Zasady
przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów
§ 14
1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie)
mogą wystąpić do dyrektora szkoły o uzyskanie wyższej niż
przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i
dodatkowych zajęć edukacyjnych, w terminie dwóch dni po przekazaniu
informacji o ocenach przewidywanych.
2. Warunkiem uzyskania wyższej niż przewidywana roczna ocena
klasyfikacyjna z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych jest
złożenie przez ucznia lub rodziców (opiekunów prawnych) pisemnego
podania do dyrektora szkoły w sprawie uzyskania oceny wyższej niż
przewidywana. Podanie powinno zawierać uzasadnioną motywację
odwołania od przewidywanej oceny:
a) długotrwała choroba ucznia,
b) choroba nauczyciela,
c) zbyt mała liczba ocena cząstkowych (niewystarczająca
częstotliwość oceniania przez nauczyciel).
3. Po konsultacji z nauczycielem zajęć edukacyjnych lub wychowawcą
dyrektor podejmuje decyzję, o której informuje pisemnie ucznia i
rodziców (prawnych opiekunów).
4. Warunkiem poprawienia przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej
z zajęć edukacyjnych jest zdanie pisemnego sprawdzianu
wielopoziomowego na ocenę, o którą ubiega się uczeń lub rodzice
(prawni opiekunowie).
5. Sprawdzian składa się z części pisemnej i ustnej za wyjątkiem
takich przedmiotów jak plastyka, muzyka, technika, informatyka i
wychowanie fizyczne, z których ma przede wszystkim formę zadań
praktycznych.
6. Pytania (ćwiczenia, zadania praktyczne) sprawdzianu opracowuje
nauczyciel danych zajęć edukacyjnych, po konsultacji z nauczycielami
z zespołu przedmiotowego zgodnie z opracowanymi wymaganiami
edukacyjnymi dla danych zajęć edukacyjnych.
7.Termin przeprowadzenia sprawdzianu wyznacza dyrektor szkoły po
uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami), nie
później niż w przeddzień klasyfikacyjnego zebrania rady
pedagogicznej.
8. Nie zaliczenie sprawdzianu lub napisanie go na ocenę niższą od
przewidywanej, powoduje podtrzymanie ustalonej pierwotnie oceny.
9.Rodzice mają prawo wglądu do sprawdzianu po dokonaniu przez
nauczyciela jego sprawdzenia i oceny.
§ 15
1.Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą
zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna
ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona
niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
2. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone pisemnie do dyrektora szkoły w
terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno–wychowawczych.
3. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć
edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa
dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje
komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności
ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę
klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.
4. Termin przeprowadzenia sprawdzianu wyznacza dyrektor szkoły po
uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami) do 20
sierpnia.
9. Dla przeprowadzenia sprawdzianu dyrektor szkoły powołuje komisję
w składzie:
1) dyrektor szkoły lub wicedyrektor – jako przewodniczący komisji,
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
3) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu
prowadzących takie same zajęcia edukacyjne.
6. Pytania (ćwiczenia, zadania praktyczne) sprawdzianu proponuje
nauczyciel danych zajęć edukacyjnych, po konsultacji z nauczycielami
wchodzącymi w skład komisji, przedstawia dyrektorowi szkoły do
zatwierdzenia.
7. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony
z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub innych szczególnie
uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły
powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia
edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej
szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
8. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający: skład komisji,
termin sprawdzianu, zadania (pytania) sprawdzające, wynik
sprawdzianu oraz ustaloną ocenę. Do protokołu dołącza się pisemne
prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
9. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć
edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny.
10. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem
niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych,
która może być zmieniana w wyniku egzaminu poprawkowego, z
zastrzeżeniem §16ust.1.
11.Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do
sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w
dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
§ 16
1. Uczeń klasy IV – VI szkoły podstawowej i I-III
gimnazjum, który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał ocenę
niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin
poprawkowy.
W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na
egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych. Każdy przypadek rada
pedagogiczna rozpatruje indywidualnie, uwzględniając następujące
sytuacje:
1) długotrwała choroba ucznia trwająca w ciągłości dłużej niż jeden
miesiąc,
2) wypadek losowy w rodzinie, który wpłynął na jego kondycję
psychiczną,
3) orzeczenie lekarskie o przyczynie niepowodzeń w szkole
spowodowanych
ukrytą chorobą lub deficytami rozwojowymi.
2. Egzamin poprawkowy składa się z dwóch części pisemnej oraz
ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki,
techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede
wszystkim formę zadań praktycznych.
3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim
tygodniu
ferii letnich, o czym informuje ucznia i jego rodziców (prawnych
opiekunów) w formie pisemnej na koniec rocznych zajęć
dydaktyczno–wychowawczych.
4. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora
szkoły. W skład komisji wchodzą:
1) dyrektor lub wicedyrektor szkoły – jako przewodniczący komisji:
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jako egzaminujący;
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne
– jako członek komisji.
5. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony
z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub innych szczególnie
uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły
powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia
edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej
szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
6. Pytania (ćwiczenia, zadania praktyczne) egzaminacyjne proponuje
egzaminator, a zatwierdza przewodniczący komisji. Stopień trudności
pytań (ćwiczeń, zadań praktycznych) musi odpowiadać wymaganiom
stopnia dopuszczającego
i zawierać wymagania edukacyjne wynikające z realizowanego programu
nauczania.
7. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół
zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne,
wynik egzaminu oraz uzyskaną ocenę. Do protokołu dołącza się pisemne
prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
8. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do
egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do
niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie
później niż do końca września.
9. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje
promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę, z
zastrzeżeniem pkt. 10.
10. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna
może jeden raz w ciągu roku promować do klasy programowo wyższej
ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych
zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia
edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w
klasie programowo wyższej.
11. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić
zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena
klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych uzyskana z egzaminu poprawkowego
została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu
ustalania tej oceny.
12. Zastrzeżenia w formie pisemnej mogą być zgłoszone w terminie do
5 dni od
przeprowadzenia egzaminu poprawkowego.
13. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć
edukacyjnych uzyskana z egzaminu poprawkowego została ustalona
niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny,
stosuje się odpowiednio przepisy rozdz.3, § 15.
§ 17
1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego,
kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do
ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu
nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę
czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
2. Uczeń nieklasyfikowany w klasyfikacji śródrocznej może zdawać
egzamin klasyfikacyjny.
3. Uczeń nieklasyfikowany w klasyfikacji rocznej z powodu
usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
4. Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego rocznie z powodu
nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców
(prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin
klasyfikacyjny.
5. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i
ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki i
wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede
wszystkim formę zadań praktycznych.
6. Termin śródrocznego egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z
uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami), a termin rocznego
egzaminu klasyfikacyjnego wyznacza dyrektor szkoły po uzgodnieniu z
tym uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
W przypadku ucznia nieklasyfikowanego śródrocznie egzamin
klasyfikacyjny przeprowadza się do końca marca, a ucznia
nieklasyfikowanego rocznie egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się
przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego.
7. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel danych zajęć
edukacyjnych w
obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela tych
samych lub
pokrewnych zajęć edukacyjnych.
8. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w
charakterze obserwatorów – rodzice (prawni opiekunowie).
9. Pytania (ćwiczenia, zadania praktyczne) egzaminacyjne proponuje
nauczyciel danych zajęć edukacyjnych, a zatwierdza w przypadku
rocznego egzaminu klasyfikacyjnego dyrektor szkoły. Stopień
trudności pytań (ćwiczeń, zadań praktycznych) musi odpowiadać
wymaganiom stopnia dopuszczającego i zawierać wymagania edukacyjne
wynikające z realizowanego programu nauczania.
10. Tryb przeprowadzania egzaminu, a w szczególności liczbę zajęć
edukacyjnych, z których uczeń może być egzaminowany w ciągu jednego
dnia, ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z rodzicami (prawnymi
opiekunami) ucznia.
11. Z przeprowadzonego egzaminu rocznego sporządza się protokół
zawierający: imiona i nazwiska nauczycieli, termin egzaminu, zadania
(ćwiczenia) egzaminacyjne, wyniki egzaminu oraz ustalone oceny.
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o
ustnych odpowiedziach ucznia.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen.
11.Ustalona przez nauczyciela w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego
roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z
zastrzeżeniem ust.12.
12.Uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna
ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w
wyniku egzaminu poprawkowego.
13. Uczeń, który nie przystąpi do klasyfikacyjnego egzaminu nie
otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej.
na
początek
Rozdział 4. Informowanie ucznia
i jego rodziców (prawnych opiekunów)
o postępach i osiągnięciach
edukacyjnych oraz zachowaniu.
§ 18
1. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego
rodziców (prawnych opiekunów).
2. Nauczyciel wpisuje oceny do dzienniczka ucznia.
3. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów)
nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.
4. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów),
sprawdzone
i ocenione pisemne prace kontrolne są udostępniane uczniowi lub jego
rodzicom (prawnym opiekunom) do wglądu na zasadach określonych przez
nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne. Zwrócone prace
nauczyciel jest zobowiązany przechowywać przez bieżący rok szkolny.
5. Wychowawcy wpisują co miesiąc ocenę zachowania do dzienniczka
ucznia. Rodzice (prawni opiekunowie) potwierdzają otrzymaną
informację podpisem.
6. Szczegółowe informacje dotyczące postępów, trudności, specjalnych
uzdolnień, osiągniętych ocen klasyfikacyjnych oraz oceny
klasyfikacyjnej zachowania rodzice uzyskują na zebraniach z
rodzicami (zgodnie z przyjętym harmonogramem w danym roku szkolnym,
ale nie mniej niż 4 w ciągu roku szkolnego) oraz podczas rozmów
indywidualnych.
7. Miesiąc przed klasyfikacją śródroczną (roczną) wychowawca
informuje oddzielnym pismem o przewidywanych dla ucznia
semestralnych (rocznych) ocenach niedostatecznych. i obniżonej
ocenie zachowania. Potwierdzoną podpisem rodziców (prawnych
opiekunów) informację wychowawca załącza do dokumentacji klasy
(dziennika lekcyjnego).
8. Dwa tygodnie przed rocznym posiedzeniem klasyfikacyjnym rady
pedagogicznej nauczyciele informują ucznia i jego rodziców (prawnych
opiekunów) o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych roczny w formie
pisemnej. Rodzice potwierdzają otrzymaną informację podpisem.
9. Przewidywaną ocenę roczną z zajęć edukacyjnych obowiązkowych i
dodatkowych oraz zachowania nauczyciel wpisuje w kolumnie
poprzedzającej wpis oceny rocznej.
10. w przypadku braku podpisu rodzica (prawnego opiekuna) pod
informacją o przewidywanych ocenach rocznych wychowawca podejmuje
dodatkowe działania:
1) informuje rodzica telefonicznie,
2) zaprasza rodzica do szkoły,
3) zawiadamia rodzica listownie.
11. Na tydzień przed śródrocznym (rocznym – nie później niż do 10
czerwca) posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele informują
ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o ocenach
klasyfikacyjnych śródrocznych (rocznych) poprzez wpis oceny do
dzienniczka ucznia. Rodzice potwierdzają otrzymaną informację
podpisem.
12. W przypadku braku podpisu rodzica (prawnego opiekuna) pod
informacją o ocenach śródrocznych (rocznych) wychowawca podejmuje
dodatkowe działania:
1) informuje rodzica telefonicznie,
2) zaprasza rodzica do szkoły,
3) zawiadamia rodzica listownie.
13. W klasach I-III informacje o śródrocznych (rocznych) postępach
w nauce i zachowaniu ucznia zawiera karta „Ocena opisowa”
Na tydzień przed śródrocznym (rocznym – nie później niż do 10
czerwca) posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele zapoznają
ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów z kartą „Oceny
opisowej”.
Arkusz ocen ucznia klas I-III zawierający ocenę opisową zachowania i
zajęć edukacyjnych jest sporządzany komputerowo.
na
początek
Rozdział 5. Ogólne kryteria
oceniania.
§ 19
1. Ustala się następujące ogólne kryteria
oceniania dla trzech poziomów edukacyjnych:
1) Stopień celujący (poziom wykraczający) otrzymuje
uczeń, który:
a) posiadł wiedzę i umiejętności znacznie
wykraczające poza wymagania edukacyjne wynikające z realizowanego
programu nauczania przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo
rozwija własne uzdolnienia oraz
b) biegle posługuje się zdobytymi
wiadomościami i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów
teoretycznych lub praktycznych, proponuje rozwiązania nietypowe,
rozwiązuje także zadania wykraczające poza wymagania edukacyjne tej
klasy lub
c) osiąga sukcesy w konkursach i
olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych,
kwalifikując się co najmniej do finałów na szczeblu wojewódzkim.
2) Stopień bardzo dobry (poziom wymagań dopełniający)
otrzymuje uczeń, który:
a) opanował pełny zakres wiedzy i
umiejętności określony wymaganiami edukacyjnymi wynikającymi
realizowanego programu nauczania przedmiotu w danej klasie oraz
b) sprawnie posługuje się zdobytymi
wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i
praktyczne ujęte w wymaganiach edukacyjnych (programie nauczania),
potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania
zadań i problemów w nowych sytuacjach.
3) Stopień dobry (poziom wymagań rozszerzający)
otrzymuje uczeń, który:
a) opanował w dużym stopniu wiadomości i
umiejętności określone wymaganiami edukacyjnymi wynikającymi z
realizowanego programu nauczania w danej klasie oraz
b) poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje
(wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne i praktyczne.
4) Stopień dostateczny (poziom wymagań podstawowy)
otrzymuje uczeń, który:
a) opanował w podstawowym zakresie
wiadomości i umiejętności określone wymaganiami edukacyjnymi
wynikającymi z realizowanego programu nauczania w danej klasie,
które są konieczne do dalszego kształcenia oraz
b) rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania
teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności.
5) Stopień dopuszczający (poziom wymagań konieczny)
otrzymuje uczeń, który:
a) ma braki w wiadomościach i umiejętnościach określonych
wymaganiami edukacyjnymi wynikającymi z realizowanego programu
(wiadomości i umiejętności niższe niż wymagania podstawowe), ale
braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia
podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki na
poziomie programowo wyższym oraz
b) rozwiązuje (wykonuje) z pomocą nauczyciela zadania teoretyczne i
praktyczne
typowe, o niewielkim stopniu trudności.
6) Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
a) nie opanował tych wiadomości i
umiejętności określonych wymaganiami edukacyjnymi w danej klasie,
które są konieczne do dalszego kształcenia, a braki w wiadomościach
i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego
przedmiotu oraz
b) nie jest w stanie rozwiązać (wykonać)
zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności nawet z pomocą
nauczyciela.
na
początek
Rozdział 6. Ukończenie nauki w
szkole podstawowej i gimnazjum.
§ 20
1. Uczeń kończy szkołę podstawową , jeżeli w
wyniku klasyfikacji końcowej, na którą
składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć
edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne
oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których
realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, uzyskał
oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej oraz przystąpił
do sprawdzianu poziomu opanowania umiejętności określonych w
standardach wymagań ustalonych odrębnymi przepisami.
2. Uczeń kończy gimnazjum, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na
którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć
edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne
oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których
realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, uzyskał
oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej oraz przystąpił
do egzaminu gimnazjalnego obejmującego:
1) w części pierwszej – wiadomości i umiejętności z zakresu
przedmiotów humanistycznych,
2) w części drugiej – wiadomości i umiejętności z zakresu
przedmiotów matematyczno-przyrodniczych,
3) w części trzeciej – wiadomości i umiejętności z zakresu języka
obcego nowożytnego,
- określonych w standardach wymagań ustalonych odrębnymi przepisami.
3. Uczeń kończy szkołę podstawową i gimnazjum z wyróżnieniem, jeżeli
w wyniku klasyfikacji końcowej (pkt 1), uzyskał z obowiązkowych
zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej
ocenę bardzo dobrą zachowania.
Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub
religię albo etykę, do średniej ocen wlicza się także roczne oceny
uzyskane z tych zajęć.
na
początek
Rozdział 7. Sprawdzian po szkole
podstawowej i egzamin gimnazjalny.
§ 21
1. Sprawdzian w klasie szóstej i egzamin
gimnazjalny w klasie trzeciej przeprowadza Okręgowa Komisja
Egzaminacyjna i ma on charakter powszechny i obowiązkowy.
2. Sprawdzian i egzamin gimnazjalny przeprowadza się w kwietniu, w
terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji
Egzaminacyjnej.
3. Komisje Okręgowe przygotowują i publikują nie później niż do 31
sierpnia roku poprzedzającego rok szkolny, w którym przeprowadzany
jest sprawdzian i egzamin gimnazjalny informator, który zawiera:
zakres sprawdzianu i egzaminu, kryteria oceniania, opis formy
sprawdzianu
4. Uczniowie przystępują do części trzeciej egzaminu gimnazjalnego z
jednego z następujących języków: angielskiego, francuskiego,
hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego i włoskiego.
5. Do części trzeciej egzaminu gimnazjalnego uczeń przystępuje z
zakresu tego języka obcego nowożytnego, którego uczy się w szkole
jako przedmiotu obowiązkowego.
6. W przypadku gdy uczeń uczy się w szkole więcej niż jednego języka
obcego nowożytnego jako przedmiotu obowiązkowego, jego rodzice
(prawni opiekunowie) składają dyrektorowi pisemną deklarację o
przystąpieniu ucznia do egzaminu gimnazjalnego z zakresu jednego z
tych języków. Deklarację składa się nie później niż do dnia 20
września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin
gimnazjalny.
7.
1) Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo
przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach i
formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i
edukacyjnych ucznia, na podstawie opinii publicznej poradni
psychologiczno–pedagogicznej, w tym publicznej poradni
specjalistycznej, albo niepublicznej poradni
psychologiczno–pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni
specjalistycznej. Opinia powinna być wydana nie później niż do końca
września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian, a
nie wcześniej niż po ukończeniu klasy trzeciej szkoły podstawowej.
2) W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie
indywidualnego nauczania dostosowanie warunków i formy
przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego do
indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może
nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
3) Powyższa opinia powinna być wydana nie później niż do końca
września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian lub
egzamin gimnazjalny, z tym że:
a) w przypadku uczniów przystępujących do
sprawdzianu – nie wcześniej niż po ukończeniu klasy trzeciej szkoły
podstawowej;
b) w przypadku uczniów przystępujących do
egzaminu gimnazjalnego– nie wcześniej niż po ukończeniu szkoły
podstawowej.
8) Opinię rodzice (prawni opiekunowie) przedkładają dyrektorowi
szkoły,
w terminie do 15 października roku szkolnego, w którym jest
przeprowadzany
sprawdzian lub egzamin gimnazjalny.
9) Uczniowie chorzy lub niesprawni czasowo, na podstawie
zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza mogą
przystąpić sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach i
formie odpowiednich ze względu na ich stan zdrowia.
10. Uczniowie z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym lub znacznym
nie przystępują do sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
11. Uczniowie ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, posiadający
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy z powodu
swojej niepełnosprawności nie potrafią samodzielnie czytać i pisać,
są zwolnieni z trzeciej części egzaminu gimnazjalnego.
12. Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych oraz laureaci
konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim
z zakresu jednego z grupy przedmiotów objętych sprawdzianem lub
egzaminem gimnazjalnym są zwolnieni odpowiednio ze sprawdzianu lub
odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego, na podstawie
zaświadczenia stwierdzającego uzyskanie tytułu odpowiedniego
laureata lub finalisty. Zaświadczenie przedkłada się
przewodniczącemu szkolnego zespołu egzaminacyjnego.
13. Zwolnienie ucznia ze sprawdzianu lub z części egzaminu
gimnazjalnego jest równoznaczne z uzyskaniem ze sprawdzianu lub z
odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego najwyższego wyniku.
14.
1) Sprawdzian trwa 60 minut.
2) Każda część egzaminu gimnazjalnego jest przeprowadzana innego
dnia. Część pierwsza i część druga trwają po 120 minut, a część
trzecia trwa 90 minut.
3) Dla uczniów, o których mowa ust.7 czas trwania sprawdzianu lub
egzaminu gimnazjalnego może być przedłużony nie więcej jednak niż o:
a) 30 minut – w przypadku sprawdzianu;
b) 60 minut – w przypadku części pierwszej
i drugiej egzaminu gimnazjalnego;
c) 45 minut – w przypadku części trzeciej
egzaminu gimnazjalnego
15. W przypadku stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania zadań
przez ucznia lub zakłócania przez ucznia prawidłowego przebiegu
sprawdzianu albo odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego
przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego przerywa sprawdzian
albo odpowiednią część egzaminu i unieważnia jego sprawdzian albo
odpowiednią część egzaminu.
16. Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił
do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego lub odpowiedniej części
tego egzaminu w ustalonym terminie albo przerwał sprawdzian lub
egzamin gimnazjalny, przystępuje do sprawdzianu, egzaminu
gimnazjalnego lub odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego w
dodatkowym terminie ustalonym przez dyrektora Komisji Centralnej,
nie później niż 20 sierpnia danego roku, w miejscu wskazanym przez
dyrektora komisji okręgowej.
17. Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu lub egzaminu
gimnazjalnego do dnia 20 sierpnia danego roku, powtarza ostatnią
klasę szkoły podstawowej lub gimnazjum.
18. W szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych,
uniemożliwiających
przystąpienie do sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego lub
odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego w terminie do 20 sierpnia
danego roku szkolnego, dyrektor komisji okręgowej, na udokumentowany
wniosek dyrektora szkoły, może zwolnić ucznia z obowiązku
przystąpienia do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego. Dyrektor
szkoły składa wniosek porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami)
ucznia.
19. W przypadku zwolnienia ucznia z części egzaminu gimnazjalnego w
zaświadczeniu o szczegółowych wynikach egzaminu gimnazjalnego,
zamiast wyniku egzaminu gimnazjalnego z odpowiedniej części wpisuje
się odpowiednio „zwolniony” lub „zwolniona”.
20.Wynik sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego nie wpływa na
ukończenie szkoły. Wyniku sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego nie
odnotowuje się na świadectwie.
21. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów)
sprawdzona
i oceniona praca ucznia jest udostępniona uczniowi lub jego rodzicom
(prawnym opiekunom) do wglądu w miejscu i czasie wskazanym przez
dyrektora komisji okręgowej.
22. Zaświadczenia o wynikach sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego
komisja okręgowa przekazuje do szkoły nie później niż na 7 dni przed
zakończeniem zajęć dydaktyczno- wychowawczych, a w przypadku, o
którym mowa w pkt 15 do 31 sierpnia.
na
początek
Rozdział 8. Ewaluacja szkolnego
systemu oceniania.
§ 22
1. Rada pedagogiczna, rada rodziców i samorząd
uczniowski mogą wnosić do dyrektora szkoły uwagi i propozycje do
szkolnego systemu oceniania.
2. Po pozytywnym ich zaopiniowaniu przez radę rodziców oraz samorząd
uczniowski i zatwierdzeniu przez radę pedagogiczną będą realizowane
w następnym roku szkolnym.
Podstawa prawna:
Szkolny System Oceniania został opracowany na podstawie
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 30
kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposo-bów oceniania,
klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania
sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83 z 2007
r. Poz. 562).
na
początek
|