szkoła

aktualności

dokumenty szkoły

nauczyciele
uczniowie
samorząd uczniowski
biblioteka szkolna
pedagog szkolny
osiągnięcia

rodzice i uczniowie

WSO
plan lekcji
egzamin gimnazjalny
podręczniki
kalendarz szkolny
spotkania z rodzicami
koła zainteresowań

galeria

z życia szkoły
 
kontakt
Zespół Szkół
Szkoła Podstawowa

 

© 2006 by WM

   

WSO

 


REGULAMIN USTALANIA KLASYFIKACYJNEJ OCENY ZACHOWANIA
(Załącznik nr 1 do WSO)

 
I.  Postanowienia ogólne.
II.  Postanowienia szczegółowe.
III.  Kryteria szczegółowe.
IV.  Procedury odwoławcze warunkujące uzyskiwanie wyższej oceny
 klasyfikacyjnej zachowania.

* * *

 

Podstawa prawna.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 07 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 199 z 2004 r. poz. 2046).


I. Postanowienia ogólne.

    1. Ocenianiu podlega zachowanie uczniów.

    2. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.

    3. Ocenianie zachowania ma na celu:
        a) informowania ucznia o jego zachowaniu,
        b) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
        c) motywowanie ucznia do dalszych postępów w jego zachowaniu,
        d) dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o zachowaniu ucznia,
        e) umożliwianie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy wychowawczej.

    4. Ocenianie zachowania obejmuje:
        a) ustalenie kryteriów oceniania,
        b) ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania według przyjętej skali,
        c) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania.

 w górę

II. Postanowienia szczegółowe.

    1. Ocenę śródroczną i roczną klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca klasy na podstawie ocen cząstkowych (wystawianych co miesiąc) po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.

    2. Ocena klasyfikacyjna zachowania powinna uwzględniać w szczególności:
        - wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
        - postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
        - dbałość o honor i tradycje szkoły,
        - dbałość o piękno mowy ojczystej,
        - dbałość o zdrowie i bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych osób,
        - godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
        - okazywanie szacunku innym osobom.

    3. Ocenę klasyfikacyjną zachowania śródroczną i końcoworoczną ustala się według następującej skali:
        - wzorowe - wz,
        - bardzo dobre - bdb,
        - dobre - db,
        - poprawne - pop,
        - nieodpowiednie - ndp,
        - naganne - ng.

    4. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie może mieć wpływu na:
        - oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
        - promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.

    5. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna z zastrzeżeniem rozdział IV pkt 1.

 w górę

III. Kryteria szczegółowe.

    1. Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:
        a) wzorowo spełnia wszystkie wymagania szkolne, jest pozytywnym wzorem do naśladowania dla innych uczniów w szkole i środowisku, 
        b) na tle klasy wyróżnia się kulturą osobistą wobec pracowników szkoły, uczniów, a także w swoim otoczeniu i prezentuje taką podstawę na wszystkich zajęciach organizowanych przez szkołę,
        c) wykazuje dużą inicjatywę w pracy na rzecz klasy, szkoły i środowiska,
        d) jest pilny w nauce i sumienny w pełnieniu obowiązków powierzonych mu przez nauczycieli,
        e) aktywnie uczestniczy w imprezach, zawodach, turniejach, konkursach i olimpiadach organizowanych w szkole i poza nią, nie odwołuje udziału bez ważnego, usprawiedliwionego powodu 
        f) systematycznie uczęszcza do szkoły i dostarcza usprawiedliwienia wszystkich nieobecności w terminie,
        g) dąży do rozwijania własnych zainteresowań i zdolności na miarę możliwości stworzonych przez szkołę,
        h) szanuje mienie szkolne i kolegów,
        i) dba o zdrowie i higienę swoją, innych oraz otoczenia,
        j) nie ulega nałogom (palenia tytoniu, picia alkoholu, używania narkotyków),
        k) nie używa nigdy wulgarnego słownictwa.

    2. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
        a) bardzo dobrze wywiązuje się z obowiązków ucznia zgodnie ze Statutem Szkoły,
        b) aktywnie pracuje na rzecz szkoły, klasy i środowiska,
        c) cechuje go wysoka kultura osobista i kultura zachowania wobec dorosłych i kolegów,
        d) sumiennie wypełnia obowiązki szkolne,
        e) uczestniczy w imprezach, zawodach, turniejach, konkursach organizowanych w szkole i poza nią, nie odwołuje udziału bez ważnego, usprawiedliwionego powodu,
        f) rozwija swoje zainteresowania i zdolności uczęszczając systematycznie na zajęcia pozalekcyjne,
        g) systematycznie uczęszcza do szkoły,
        h) nie spóźnia się na zajęcia (ma w semestrze nie więcej niż 3 spóźnienia nieusprawiedliwione i tylko na swoje pierwsze zajęcia lekcyjne), 
        i) szanuje mienie szkolne i kolegów,
        j) dba o zdrowie, higienę i estetykę osobistą o raz otoczenia, 
        k) nie ulega nałogom (palenia tytoniu, picia alkoholu, używania narkotyków), 
        l) nie używa wulgarnego słownictwa.

    3. Ocenę dobrą, która stanowi punkt wyjścia do innych ocen zachowania otrzymuje uczeń, który:
        a) dobrze wywiązuje się z obowiązków ucznia zgodnie ze Statutem Szkoły,
        b) cechuje go kultura osobista i kultura zachowania wobec dorosłych i kolegów,
        c) pracuje w szkole w miarę swoich możliwości,
        d) w miarę swoich możliwości uczestniczy w imprezach, konkursach i zawodach,
        e) szanuje mienie szkolne i kolegów,
        f) dba o zdrowie, higienę i estetykę osobistą,
        g) nie ulega nałogom, nie namawia do nich kolegów,
        h) nie prowokuje kłótni, konfliktów i bójek,
        i) w semestrze ma nie więcej niż 6 nieusprawiedliwionych godzin lekcyjnych, 
        j) w semestrze ma nie więcej niż 6 nieusprawiedliwionych spóźnień, 
        k) wykazuje chęć współpracy z wychowawcą i innymi nauczycielami.

    4. Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:
        a) nie wywiązuje się w pełni z obowiązków zgodnie ze Statutem Szkoły,
        b) lekceważy czasami polecenia nauczycieli i innych pracowników szkoły,
        c) nie zawsze zachowuje się właściwie na lekcjach, w szkole, wobec kolegów,
        d) nie pracuje w miarę swoich możliwości,
        e) nieświadomie niszczy dobro ogółu i osobiste,
        f) nie zawsze dba o czystość i higienę osobistą,
        g) niesolidnie wykonuje przyjęte zobowiązania,
        h) nie uczestniczy, mimo uzdolnień w imprezach, zawodach, turniejach i konkursach,
        i) sporadycznie prowokuje kłótnie i konflikty, wdaje się w bójki,
        j) w semestrze ma więcej niż 12 nieusprawiedliwionych nieobecności,
        k) w semestrze nie ma więcej niż 9 nieusprawiedliwionych spóźnień,
        l) nie ulega nałogom,
        m) nie wykazuje chęci stałej współpracy z wychowawcą.

    5. Ocenę nieodpowiednią otrzymuję uczeń, który:
        a) nie wywiązuje się z obowiązków zgodnie ze Statutem Szkoły,
        b) ma lekceważący stosunek do osób dorosłych,
        c) znęca się fizycznie lub psychicznie nad słabszymi,
        d) nie przestrzega zasad czystości, higieny i estetyki osobistej i otoczenia,
        e) nie przestrzega zasad właściwego zachowania na uroczystościach i imprezach organizowanych przez szkołę,
        f) nie pracuję na miarę swoich możliwości,
        g) nie wykazuje chęci współpracy z wychowawcą i innymi nauczycielami,
        h) w semestrze ma więcej niż 18 godzin nieusprawiedliwionych nieobecności,
        i) w semestrze ma nie więcej niż 12 nieusprawiedliwionych spóźnień,
        j) wdaje się w bójki, często prowokuje kłótnie i konflikty,
        k) niszczy mienie szkolne i kolegów,
        l) stosuje szantaż lub zastraszenie wobec kolegów,
        m) ulega nałogom i namawia do tego innych.

    6. Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:
        a) ze względu na swoje zachowanie stanowi zagrożenie dla otoczenia,
        b) bierze udział w napadach, bójkach, kradzieżach,
        c) znęca się fizycznie lub psychicznie nad słabszymi,
        d) celowo dewastuje mienie szkolne,
        e) stosuje szantaż, wyłudzanie, zastraszanie,
        f) notorycznie wagaruje, ucieka z pojedynczych lekcji, spóźnia się na zajęcia,
        g) działa w nieformalnych grupach przestępczych,
        h) nie wykazuje poprawy mimo zastosowanych przez szkołę środków zaradczych,
        i) ulega nałogom i namawia do tego innych,
        j) ma konflikty z prawem.

 w górę

IV. Procedury odwoławcze warunkujące uzyskiwanie wyższej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

    1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że klasyfikacyjna ocena roczna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej
oceny.

    2. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone pisemnie do dyrektora szkoły w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno - wychowawczych.

    3. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję.

    4. W skład komisji wchodzą:
        a) dyrektor szkoły lub wicedyrektor - jako przewodniczący komisji,
        b) wychowawca klasy,
        c) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
        d) pedagog,
        e) rzecznik praw ucznia lub inny przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
        f) przedstawiciel rady rodziców.

    5. Komisja ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.

    6. Termin posiedzenia komisji wyznacza dyrektor szkoły, o czym informuje ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) do 20 sierpnia.

    7. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny.

    8. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

    9. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający:
        a) skład komisji,
        b) termin posiedzenia komisji,
        c) wynik głosowania,
ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia

 w górę