|
|
REGULAMIN USTALANIA KLASYFIKACYJNEJ OCENY
ZACHOWANIA
(Załącznik nr 1 do WSO)
* * *
Podstawa prawna.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z
dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania,
klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania
egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83 z 2007 r.
poz. 562).
Rozdział 1. Postanowienia ogólne.
§ 1
1. Ocenianiu podlega zachowanie uczniów.
2. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu
przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia
zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
3. Ocenianie zachowania ma na celu:
a) informowania ucznia o jego zachowaniu
b) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu
swojego rozwoju
c) motywowanie ucznia do dalszych postępów w jego zachowaniu
d) dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom
informacji o zachowaniu ucznia
e) umożliwianie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod
pracy wychowawczej
4. Ocenianie zachowania obejmuje:
a) ustalenie kryteriów oceniania
b) ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznej i rocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania według przyjętej skali
c) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższej niż
przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania.
w
górę
Rozdział 2.
Klasyfikacja śródroczna i końcoworoczna.
§ 2
1. Ocenę śródroczną i roczną
klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca klasy na podstawie ocen cząstkowych (wystawianych co miesiąc) po
zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
2. Ocena klasyfikacyjna zachowania
powinna uwzględniać w szczególności wywiązywanie się z obowiązków określonych w statucie szkoły:
- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
- dbałość o honor i tradycje szkoły;
- dbałość o piękno mowy ojczystej;
- dbałość o zdrowie i bezpieczeństwo i zdrowie własne i
innych osób;
- godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
- okazywanie szacunku innym osobom.
3. Oceny cząstkowe i klasyfikacyjne
śródroczne i końcoworoczne zachowania ustala się według następującej skali:
|
- wzorowe |
- wz,
|
|
- bardzo
dobre |
- bdb,
|
|
- dobre |
- db, |
|
- poprawne |
- pop, |
|
- nieodpowiednie |
- ndp, |
|
- naganne |
- ng. |
4. Ocena klasyfikacyjna zachowania
nie może mieć wpływu na:
- oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
- promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły
z zastrzeżeniem ust.5.
5. Rada pedagogiczna może podjąć
uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w
danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną z
zachowania.
6. Uczeń, któremu w danej szkole po
raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania, nie otrzymuje promocji do
klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej nie kończy
szkoły.
7. Ocena zachowania ustalona przez
wychowawcę jest ostateczna z zastrzeżeniem
§ 3 ust. 1.
w
górę
Rozdział 3. Kryteria
szczegółowe oceny klasyfikacyjnej zachowania.
§ 3
1. Kryteria szczegółowe oceny
klasyfikacyjnej zachowania dla I etapu edukacyjnego:
1) Ocena wzorowa:
a) Kultura osobista - zawsze dba o
kulturę słowa, odnosi się z szacunkiem do dorosłych
oraz rówieśników. Zawsze zachowuje się kulturalnie i przestrzega zasad bezpieczeństwa.
b) Zaangażowanie -
zawsze systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia szkolne
i jest sumienny w wykonywaniu obowiązków. Zawsze jest aktywny
na zajęciach
i wkłada wysiłek w wykonywaną pracę. Systematycznie pracuje na
rzecz klasy i często
bierze udział w konkursach. Zawsze przestrzega zasad
regulaminu szkolnego.
c) Kontakty z rówieśnikami -
zawsze zgodnie pracuje na zajęciach i chętnie pomaga innym.
Jest zdyscyplinowany, grzeczny i uprzejmy.
2) Ocena bardzo dobra:
a) Kultura osobista - dba o
kulturę słowa. Odnosi się z szacunkiem do dorosłych i rówieśników.
Zwykle zachowuje się kulturalnie i przestrzega zasad bezpieczeństwa.
b) Zaangażowanie - na ogół
systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia i jest sumienny
w wykonywaniu obowiązków szkolnych. Przeważnie jest aktywny
na zajęciach i wkłada wysiłek w wykonywaną pracę. Pracuje na rzecz klasy i bierze udział w konkursach. Zwykle przestrzega zasad regulaminu szkolnego.
c) Kontakty z rówieśnikami -
przeważnie zgodnie pracuje na zajęciach pomaga innym.
Na ogół jest zdyscyplinowany, grzeczny i uprzejmy.
3) Ocena dobra:
a) Kultura osobista -zazwyczaj
dba o kulturę słowa. Nie zawsze odnosi się z szacunkiem do dorosłych i rówieśników.
Nie zawsze kulturalnie zachowuje się w szkole, na wycieczkach szkolnych. Zdarza mu się nie przestrzegać zasad
bezpieczeństwa.
b) Zaangażowanie -
nie zawsze systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia
i czasami zaniedbuje obowiązki szkolne. Wykazuje przeciętną aktywność na zajęciach i nie zawsze wkłada wysiłek w wykonywaną pracę. Stara się pracować na rzecz klasy i brać udział w konkursach. Czasami
nie przestrzega
regulaminu szkolnego.
c) Kontakty z rówieśnikami -
czasami jest niezgodny i nie zawsze pomaga innym.
Bywa niezdyscyplinowany.
4) Ocena nieodpowiednia:
a) Kultura osobista - często
nie dba o kulturę słowa i nie okazuje odpowiedniego szacunku dorosłym rówieśnikom. W szkole i na wycieczkach zwykle
jest niekulturalny i na ogół nie przestrzega zasad bezpieczeństwa.
b) Zaangażowanie -
przeważnie jest niesystematyczny, niepunktualny i zwykle zaniedbuje
obowiązki szkolne. Rzadko jest aktywny na zajęciach i wkłada niewielki wysiłek w wykonywaną pracę. Niechętnie pracuje na rzecz klasy
i sporadycznie uczestniczy w konkursach. Często nie przestrzega zasad regulaminu szkolnego.
c) Kontakty z rówieśnikami -
często jest niezgodny i niechętnie pomaga innym. Przeważnie jest niezdyscyplinowany, niegrzeczny i nieuprzejmy.
5) Ocena naganna:
a) Kultura osobista - nie dba o
kulturę słowa i nie okazuje szacunku dorosłym i rówieśnikom. W szkole i na wycieczkach zachowuje się niekulturalnie i
nie przestrzega zasad bezpieczeństwa.
b) Zaangażowanie - jest
niesystematyczny, niepunktualny i zaniedbuje obowiązki szkolne. Nie wykazuje aktywności na zajęciach i nie wkłada wysiłku
w wykonywaną pracę. Nie pracuje na rzecz klasy i nie uczestniczy w
konkursach. Nie przestrzega zasad regulaminu szkolnego.
c) Kontakty z rówieśnikami -
jest niezgodny i niechętnie pomaga innym. Jest niezdyscyplinowany, niegrzeczny i nieuprzejmy.
2. Kryteria szczegółowe oceny
klasyfikacyjnej zachowania dla II i III etapu
edukacyjnego:
1) Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:
a) wzorowo spełnia wszystkie
wymagania szkolne, jest pozytywnym wzorem do naśladowania dla
innych uczniów w szkole i środowisku,
b) na tle klasy wyróżnia się kulturą
osobistą wobec pracowników szkoły, uczniów, a
także w swoim otoczeniu i prezentuje taką podstawę n wszystkich
zajęciach organizowanych przez szkołę,
c) wykazuje dużą inicjatywę w pracy
na rzecz klasy, szkoły i środowiska,
d) jest pilny w nauce i sumienny w
pełnieniu obowiązków powierzonych mu przez nauczycieli,
e) aktywnie uczestniczy w imprezach,
zawodach, turniejach, konkursach i olimpiadach
organizowanych w szkole i poza nią, nie odwołuje udziału bez ważnego,
usprawiedliwionego powodu
f) systematycznie uczęszcza do szkoły
i dostarcza usprawiedliwienia wszystkich nieobecności
w terminie,
g) dąży do rozwijania własnych
zainteresowań i zdolności na miarę możliwości stworzonych
przez szkołę,
h) szanuje mienie szkolne i kolegów,
i) dba o zdrowie i higienę swoją,
innych oraz otoczenia,
j) nie ulega nałogom (palenia
tytoniu, picia alkoholu, używania narkotyków),
k) nie używa nigdy wulgarnego
słownictwa.
2) Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń który:
a) bardzo dobrze wywiązuje, się z
obowiązków ucznia zgodnie ze statutem szkoły,
b) aktywnie pracuje na rzecz szkoły,
klasy i środowiska,
c) cechuje go wysoka kultura osobista
i kultura zachowania wobec dorosłych i kolegów,
d) sumiennie wypełnia obowiązki
szkolne,
e) uczestniczy w imprezach, zawodach,
turniejach, konkursach organizowanych w szkole i
poza nią, nie odwołuje udziału bez ważnego, usprawiedliwionego powodu,
f) rozwija swoje zainteresowania i
zdolności uczęszczając systematycznie na zajęcia
pozalekcyjne,
g) systematycznie uczęszcza do
szkoły,
h) nie spóźnia się na zajęcia (ma w
semestrze nie więcej niż 3 spóźnienia nieusprawiedliwione i tylko na swoje pierwsze zajęcia lekcyjne),
i) szanuje mienie szkolne i kolegów,
j) dba o zdrowie, higienę i estetykę
osobistą o raz otoczenia,
k) nie ulega nałogom (palenia
tytoniu, picia alkoholu, używania narkotyków),
l) nie używa wulgarnego słownictwa
3) Ocenę dobrą, która stanowi punkt wyjścia
do innych ocen zachowania
otrzymuje uczeń, który:
a) dobrze wywiązuje się z obowiązków
ucznia zgodnie ze Statutem Szkoły,
b) cechuje go kultura osobista i
kultura zachowania wobec dorosłych i kolegów,
c) pracuje w szkole w miarę swoich
możliwości,
d) w miarę swoich możliwości
uczestniczy w imprezach, konkursach i zawodach,
e) szanuje mienie szkolne i kolegów,
f) dba o zdrowie, higienę i estetykę
osobistą,
g) nie ulega nałogom, nie namawia do
nich kolegów,
h) nie prowokuje kłótni, konfliktów i
bójek,
i) w semestrze ma nie więcej niż 6
nieusprawiedliwionych godzin lekcyjnych,
j) w semestrze ma nie więcej niż 6
nieusprawiedliwionych spóźnień,
k) wykazuje chęć współpracy z
wychowawcą i innymi nauczycielami.
4) Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:
a) nie wywiązuje się w pełni z
obowiązków zgodnie ze Statutem Szkoły,
b) lekceważy czasami polecenia
nauczycieli i innych pracowników szkoły,
c) nie zawsze zachowuje się właściwie
na lekcjach, w szkole, wobec kolegów,
d) nie pracuje w miarę swoich
możliwości,
e) nieświadomie niszczy dobro ogółu i
osobiste,
f) nie zawsze dba o czystość i
higienę osobistą,
g) niesolidnie wykonuje przyjęte
zobowiązania,
h) nie uczestniczy, mimo uzdolnień w
imprezach, zawodach, turniejach i konkursach,
i) sporadycznie prowokuje kłótnie i
konflikty, wdaje się w bójki,
j) w semestrze ma więcej niż 12
nieusprawiedliwionych nieobecności,
k) w semestrze nie ma więcej niż 9
nieusprawiedliwionych spóźnień,
l) nie ulega nałogom,
m) nie wykazuje chęci stałej
współpracy z wychowawcą.
5) Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń,
który:
a) nie wywiązuje się z obowiązków
zgodnie ze statutem szkoły,
b) ma lekceważący stosunek do osób
dorosłych,
c) znęca się fizycznie lub
psychicznie nad słabszymi,
d) nie przestrzega zasad czystości,
higieny i estetyki osobistej i otoczenia,
e) nie przestrzega zasad właściwego
zachowania na uroczystościach i imprezach
organizowanych przez szkołę,
f) nie pracuję na miarę swoich
możliwości,
g) nie wykazuje chęci współpracy z
wychowawcą i innymi nauczycielami,
h) w semestrze ma więcej niż 18
godzin nieusprawiedliwionych nieobecności,
i) w semestrze ma nie więcej niż 12
nieusprawiedliwionych spóźnień,
j) wdaje się w bójki, często
prowokuje kłótnie i konflikty,
k) niszczy mienie szkolne i kolegów,
l) stosuje szantaż lub zastraszenie
wobec kolegów,
m) ulega nałogom i namawia do tego
innych.
6) Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:
a) ze względu na swoje zachowanie
stanowi zagrożenie dla otoczenia,
b) bierze udział w napadach, bójkach,
kradzieżach,
c) znęca się fizycznie lub
psychicznie nad słabszymi,
d) celowo dewastuje mienie szkolne,
e) stosuje szantaż, wyłudzanie,
zastraszanie,
f) notorycznie wagaruje, ucieka z
pojedynczych lekcji, spóźnia się na zajęcia,
g) działa w nieformalnych grupach
przestępczych,
h) nie wykazuje poprawy mimo
zastosowanych przez szkołę środków zaradczych,
i) ulega nałogom i namawia do tego
innych,
j) ma konflikty z prawem.
3. Kryteria oceniania zachowania ucznia w gimnazjum z
uwzględnieniem udziału ucznia w realizacji projektu
edukacyjnego :
a) ocenę wzorową
otrzymuje uczeń, który wykazał się dużą samodzielnością we wszystkich
etapach realizacji projektu edukacyjnego, wspomagał członków
zespołu w realizacji poszczególnych zadań i wykazał się umiejętnością
dokonania krytycznej samooceny i wyciągania wniosek,
b) ocenę bardzo dobrą
otrzymuje uczeń, który był aktywnym uczestnikiem zespołu
realizującego projekt edukacyjny, a jego współpraca z pozostałymi członkami
zespołu była rzeczowa i nacechowana życzliwością,
c) ocenę dobrą
otrzymuje uczeń, który współpracował w zespole realizującym projekt
gimnazjalny wypełniając stawiane przed sobą i zespołem zadania,
d) ocenę poprawną
otrzymuje uczeń, który współpracował w zespole realizującym
projekt gimnazjalny, wypełniając stawiane przed sobą i zespołem
zadania, przy czym jego działania były podejmowane na prośbę lidera
zespołu lub po interwencji opiekuna projektu,
e) ocenę nieodpowiednią
otrzymuje uczeń, który mimo złożenia deklaracji o
przystąpieniu do zespołu realizującego projekt nie wywiązywał się w terminie i
zespołem ze swoich obowiązków, czego konsekwencją były opóźnienia w
realizacji projektu lub konieczność realizacji przez innych członków
zespołu,
f) ocenę naganną
otrzymuje uczeń, który nie uczestniczył lub odmówił udziału w realizacji
projektu gimnazjalnego.
w
górę
Rozdział 4. Procedury
odwoławcze warunkujące uzyskiwanie wyższej niż przewidywana oceny
klasyfikacyjnej zachowania.
§ 4
1. Uczeń lub jego rodzice (prawni
opiekunowie) mogą wystąpić do dyrektora szkoły o uzyskanie wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania, w terminie dwóch dni po przekazaniu informacji o ocenach
przewidywanych.
2. Warunkiem uzyskania wyższej niż
przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania jest złożenie przez ucznia lub rodziców (opiekunów
prawnych) pisemnego podania do dyrektora szkoły w sprawie uzyskania oceny
wyższej niż przewidywana. Podanie powinno zawierać uzasadnioną motywację
odwołania od przewidywanej oceny.
3. Po konsultacji z nauczycielem
wychowawcą dyrektor podejmuje decyzję, o której informuje pisemnie ucznia i rodziców (prawnych opiekunów).
4. Dyrektor szkoły powołuje
komisję, która analizuje dokumentację wychowawcy klasy dotyczącą zachowania ucznia i podejmuje ostateczną decyzję.
5. W skład komisji wchodzą:
1) dyrektor szkoły lub wicedyrektor jako przewodniczący komisji,
2) wychowawca klasy,
3) nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
4) pedagog szkolny,
5) przedstawiciel samorządu uczniowskiego.
6. Prawo do uzyskania wyższej niż
przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania nie przysługuje uczniowi, który:
1) otrzymał co najmniej upomnienie wychowawcy,
2) bierze udział w kradzieżach,
3) znęca się psychiczne lub fizyczne nad słabszymi,
4) stosuje szantaż, wyłudzenia, zastraszenie,
5) rozmyślnie zdewastował mienie szkolne, publiczne lub prywatne,
6) ulega nałogom i namawia do tego innych w szkole i poza nią,
7) uczestniczy w wagarach
w
górę
Rozdział 5. Procedury odwoławcze warunkujące
uzyskiwanie wyższej oceny klasyfikacyjnej zachowania
§ 5
1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły,
jeżeli uznają, że klasyfikacyjna ocena roczna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej
oceny.
2. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone pisemnie do dyrektora szkoły
w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
3. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania
została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu
ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję.
4. W skład
komisji wchodzą:
a) dyrektor szkoły lub wicedyrektor – jako
przewodniczący komisji,
b) wychowawca klasy,
c) wskazany przez
dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej
klasie,
d) pedagog,
e) rzecznik praw ucznia lub inny
przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
f) przedstawiciel rady
rodziców.
5. Komisja ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w
drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby
głosów decyduje głos przewodniczącego.
6. Termin posiedzenia komisji
wyznacza dyrektor szkoły, o czym informuje ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) do 20 sierpnia.
7. Ustalona przez komisję roczna
ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej
wcześniej oceny.
8. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
9. Z
prac komisji sporządza się protokół zawierający:
a) skład komisji,
b) termin posiedzenia komisji,
c) wynik głosowania,
d) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
Protokół stanowi
załącznik do arkusza ocen ucznia.
|
|