PROGRAM WYCHOWAWCZY
ZESPOŁU SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH NR 1
W GRUDZIĄDZU
na lata 2013 - 2018
* * *
I. WSTĘP
Program wychowawczy
opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania o
charakterze wychowawczym skierowane do uczniów .Realizowany jest
przez nauczycieli we współpracy z rodziną, instytucjami i
środowiskiem lokalnym.
Priorytet w wychowaniu
młodego człowieka ma dom rodzinny, nauczyciele natomiast
wspierają w tym zakresie obowiązki rodziców. Rola szkoły jest
jednak niezastąpiona przy prowadzeniu uczniów w kontakty
społeczne oraz rozwijanie jego wiedzy i umiejętności.
Program wychowawczy
jest spójny ze statutem szkoły oraz planem rozwoju szkoły.
w
górę
II. PODSTAWY PRAWNE
-
Ustawa z dnia 7
września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. nr
256,poz.2572 z późniejszymi zmianami)
-
Ustawa Karta
Nauczyciela z 26 stycznia 1982r. art. 6 ( Dz. U. Z 1982 nr 3
poz. 19 z późniejszymi zmianami)
-
Rozporządzenie MEN
z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej
wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego
w poszczególnych typach szkół ( Dz. U. z 2009r. nr 4,
poz.17.)
-
Rozporządzenie MEN
z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru
pedagogicznego (Dz. U. z 2009 nr 168 poz. 1324 z
późniejszymi zmianami)
-
Rozporządzenie MEN
z dnia 17 listopada 2010r. W sprawie zasad udzielania i
organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w
publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. nr
228, poz. 1487 z późniejszymi zmianami)
-
Powszechna
Deklaracja Praw Człowieka, uchwalona 10.12.1948 r. przez
Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych
-
Konstytucja
Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997r. (Dz. U. z
2001r. nr 78, poz. 483 z późniejszymi zmianami)
-
Konwencja o
prawach dziecka – podpisana przez Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej 30.04.1991 r. w Dzienniku Ustaw z
1991 roku, nr 120, poz. 526
-
Statut szkoły
-
Plan rozwoju
szkoły
w
górę
III. CELE STRATEGICZNE WYCHOWANIA.
Główne cele
wychowawcze to :
-
zapewnienie
uczniom wszechstronnego rozwoju we wszystkich sferach
osobowości zgodnie z ich indywidualnymi możliwościami
psychofizycznymi;
-
stworzenie uczniom
optymalnych warunków rozwoju wolnych od społecznych
zagrożeń.
Cele
szczegółowe:
Uczeń:
-
o specjalnych
potrzebach edukacyjnych i uczeń szczególnie uzdolniony ma
równe szanse rozwoju , które umożliwiają mu wszechstronny
rozwój osobowości;
-
potrafi dbać o
zdrowie i bezpieczeństwo, umie rozpoznać zagrożenia związane
z nałogami i skutecznie się przed nimi bronić;
-
potrafi sprostać
wymaganiom współczesnego świata;
-
jest człowiekiem
kulturalnym, tolerancyjnym, kreatywnym i odpowiedzialnym za
siebie i innych;
-
stosuje zasady
dobrego wychowania, okazuje szacunek każdemu człowiekowi;
-
jest wrażliwy na
piękno przyrody, aktywnie chroni przyrodę;
-
dostrzegając swoje
związki z naturą, rozumie groźbę klęski, jaką niesie za sobą
niszczenie naturalnego środowiska.
w
górę
IV. PRIORYTETOWE WARTOŚCI.
Szkoła:
-
zapewnia
wszechstronny i zrównoważony rozwój wszystkim uczniom
stosowanie o ich potrzeb i możliwości;
-
sprzyja rozwijaniu
i kształtowaniu indywidualnych i społecznych postaw uczniów
takich jak: uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność,
wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych
ludzi, ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość,
kultura osobista, gotowość do uczestnictwa w kulturze,
podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej;
-
kształtuje postawy
obywatelskie poprzez poszanowanie tradycji, kultury własnej
i innych;
-
podejmuje
odpowiednie kroki w celu zapobiegania wszelkiej
dyskryminacji;
-
stwarza bezpieczne
warunki sprzyjające efektywnej pracy;
-
integruje się ze
środowiskiem lokalnym i promuje działalność w tym
środowisku.
w
górę
V.
NORMY I PODSTAWY KSZTAŁTOWANE PRZEZ SZKOŁĘ.
Szkoła:
-
pomaga w
kształtowaniu osobowości wychowanka poprzez rozbudzanie
ciekawości świata;
-
kształcenie
umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów,
odkrywania w każdym dobra i cech indywidualnych;
-
uczy
odpowiedzialności za siebie i innych;
-
wpaja takie
wartości jak: uczciwość, tolerancja, prawdomówność i
patriotyzm;
-
stwarza wszystkim
uczniom takie same warunku i szanse na radosne przezywanie
dzieciństwa oraz wieku młodzieńczego w warunkach optymalnych
dla ich rozwoju;
-
wspiera rodziców w
przygotowaniu dzieci do pełnienia ważnych ról społecznych i
zawodowych;
-
dąży do ciągłego
podnoszenia efektów kształcenia i wychowania.
w
górę
VI. MODEL ABSOLWENTA.
Nasza wizja związana
jest z absolwentem szkoły- świadomym i kreatywnym członkiem
społeczeństwa, człowiekiem wykształconym, zdolnym do
podejmowania samodzielnych decyzji w wielu obszarach : moralnym,
ekonomicznym, społecznym, patriotycznym i in.. Człowiekiem,
który będzie umiał przewidzieć zdarzenia i procesy ważne dla
niego i najbliższego otoczenia, który posiądzie umiejętność
planowania i programowania swoich oraz cudzych działań.
Szczegółowy
wizerunek absolwenta szkoły zawarty jest w Planie Rozwoju
szkoły.
w
górę
VII. POWINNOŚCI WYCHOWAWCÓW, NAUCZYCIELI
PRZEDMIOTÓW, RODZICÓW I SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO.
w
górę
VIII. PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH. Klasy I - III - nauczanie
zintegrowane
I. Wspomaganie własnego
rozwoju.
Działania
wychowawcze
|
Cele
szczegółowe,
Uczeń:
|
Sposoby
realizacji
|
Odpowiedzialni
|
Efekty
działań
|
I.
Wspieranie wszechstronnego rozwoju ucznia.
|
Rozwija
wyobraźnię , ekspresję werbalną, plastyczną, muzyczną i
ruchową.
|
Wykonywanie
różnych ,ciekawych zadań podczas zajęć edukacyjnych i
pozaszkolnych oraz organizowanych zajęciach dydaktyczno-
wychowawczo-profilaktycznych.
|
uczniowie
nauczyciele
rodzice
|
Rozwijanie
zdolności i zainteresowań poprzez korzystanie min. z
organizowanych zajęciach kół zainteresowań a także
udział w organizowanych konkursach przedmiotowych
szkolnych i międzyszkolnych
|
Zwraca uwagę
na kulturę osobistą i kulturę języka.
|
Stosowanie
zwrotów grzecznościowych, wspólne rozwiązywanie
konfliktów, pogadanki, praca w grupach.
|
uczniowie
nauczyciele
wychowawca
rodzice
|
Szkoła stwarza
równe szanse rozwoju dla dzieci zdolnych i z różnymi
dysfunkcjami.
|
Twórczo
korzysta z dóbr kultury – kino, teatr, muzeum
|
W miarę
możliwości organizowanie wyjazdów do kina , teatru,
muzeum oraz wycieczek tematycznych.
|
uczniowie
nauczyciele
wychowawca
rodzice
|
Dzieci znają
zasady dobrego zachowania i stosują je w życiu
codziennym.
|
Uczy się
języka obcego.
|
Prezentacja
swoich umiejętności podczas Dni Języków Obcych.
|
uczniowie
nauczyciel
wychowawca
rodzice
|
Wiedzą jak
należy zachować się w w miejscach publicznych.
Zdobyte
umiejętności i wiadomości językowe potrafi zaprezentować
innym.
|
II.
Wychowanie do życia w społeczeństwie.
|
Aktywnie
uczestniczy w organizacji zespołu klasowego i troszczy
się o estetykę klasy i szkoły. Pełnieni różnego rodzaju
funkcje w klasie, grupie itp.
|
Integracja
zespołu klasowego- poznajemy się przez zabawę i naukę.
Poznanie i
respektowanie praw i obowiązków ucznia.
Przygotowywanie gazetek tematycznych , organizowanie
wystaw i prezentacja osiągnięć uczniów.
|
wychowawca
uczniowie
opiekun
Małego
samorządu.
|
Wdrażanie co
aktywnego udziału w życiu klasy i szkoły.
Uczniowie
znają swoje prawa i obowiązki oraz znają miejsce, gdzie
są one dostępne.
|
Poznają różne
metody rozwiązywania konfliktów , starają się przyjąć
krytykę i wysłuchać opinii o sobie.
|
Respektowanie
zasad zachowania i oceniania prawidłowego współdziałania
w zespole klasowym
|
wychowawca
uczniowie
nauczyciele
|
Uczniowie
stosują poznane zasady komunikowania się i starają się
zapanować nad własnymi emocjami.
|
Uczestniczą w
działaniach ucząc się współpracy , współdziałania w
grupie .
|
Organizacja
dyżurów klasowych.
Wybory do
samorządu klasowego i Małego samorządu
|
wychowawca
nauczyciele
uczniowie
|
Ustalenie i
respektowanie odpowiednich zasad współdziałania w
zespole klasowym i grupie.
|
Poznają zasady
dotyczące sposobów panowania nad swoimi emocjami.
|
Wskazywanie
takich wartości jak: przyjaźń, koleżeństwo, wzajemny
szacunek.
|
wychowawca
uczniowie
rodzice
|
Uczniowie
znają i stosują zabawy bezpieczne a za nieodpowiednie
zachowanie ponoszą konsekwentnie karę.
|
Znają
znaczenie pozytywnych więzi i relacji panujących w
rodzinie, w grupie społecznej i okazywanie szacunku
ludziom starszym
|
Pogadanki,
rozmowy podczas zajęć edukacyjnych i wychowawczo-
profilaktycznych.
Propozycje z
literatury dziecięcej
Organizacja
imprez klasowych i dla najbliższych członków rodziny
( Piknik
klasowy, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Matki )
Imprezy i
akcje charytatywne.
|
wychowawca
uczniowie
rodzice
|
Uczniowie
znają podstawowe funkcje rodziny i obowiązki ich
członków.
Aktywny udział
w organizowanych akcjach charytatywnych. Współpraca z
rodzicami.
|
III.
Wychowanie patriotyczne, regionalne
i obywatelskie.
|
Szanuje
tradycje, historię i symbole narodowe oraz pielęgnuje i
uczestniczy w tworzeniu tradycji szkoły.
|
Udział w
uroczystościach, akademiach szkolnych.
Tworzenie
gazetek tematycznych wystaw.
Zwiedzanie
wystaw, eksponatów.
|
wychowawca
uczniowie
rodzice
|
Uczniowie
aktywnie uczestniczą w uroczystościach patriotycznych,
szkolnych.
Znają i
szanują symbole i tradycje narodowe, sztandar szkoły,
hymn państwowy i szkolny itp.
|
Poznaje
środowisko lokalne, jego specyfikę, tradycje, historię i
potrzeby.
|
Wycieczki
przedmiotowo- krajoznawcze oraz turystyczne.
Konkursy
wiedzy, plastyczne, wystawy, gazetki tematyczne.
|
wychowawca
uczniowie
rodzice
|
Dzieci
potrafią wymienić najważniejsze miejsca , zabytki
swojego miasta, regionu.
|
Poznaje
dziedzictwo kultury, regionu ,narodu i Europy.
|
Wystawki
tematyczne, udział w imprezach szkolnych, spotkania z
ciekawymi ludźmi,
Szanuje
Miejsca Pamięci Narodowej.
|
wychowawca
uczniowie
rodzice
|
Aktywny udział
podopiecznych w imprezach szkolnych, opieka nad
Miejscami Pamięci Narodowej.
|
Prezentuje
swoje uzdolnienia , promuje szkołę na terenie własnego
osiedla.
|
Informacje na
stronie internetowej szkoły, wykonywanie plakatów,
promowanie gazetki szkolnej i imprez organizowanych
przez szkołę np. Festyn,
Dni otwarte
szkoły, Jasełka, Bal Karnawałowy itp.
|
uczniowie
|
Wie jaki
jest adres strony Internetowej szkoły i zna na bieżąco
imprezy promujące szkołę w środowisku.
|
IV.
Wychowanie czytelniczo- medialne.
|
1.Chętnie
korzysta z różnych źródeł wiedzy.
|
Udział w
zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych wykorzystywanie
zdobytych informacji w samodzielnych pracach pisemnych
korzystanie z komputerowych programów
edukacyjnych.
|
uczniowie
nauczyciel
bibliotekarz
|
1.Wprowadzenie
w świat mediów i przygotowanie do samodzielnego i
racjonalnego posługiwania się narzędziami medialnymi.
|
Potrafi
porządkować zdobyte informacje oraz wykorzystuje je w
praktyce.
|
Wystawki
klasowe, prace indywidualne, gazetki klasowe itp,
|
wychowawca
uczniowie
nauczyciel
bibliotekarz
rodzice
|
Praktycznie
stosuje poznane techniki medialne i racjonalnie korzysta
ze świata mediów.
Zna
„zagrożenia w sieci”
|
Rozwija i
nabywa zainteresowania czytelnicze.
|
Statystyka
wypożyczeń, pełnienie funkcji łącznika klasowego.
Konkursy
organizowane przez bibliotekę szkolną.
|
wychowawca
uczniowie
nauczyciel
bibliotekarz
|
Samodzielnie korzysta z księgozbioru bibliotek oraz z
czytelni multimedialnej .
|
V. Wychowanie prozdrowotne
i zasady bezpieczeństwa.
|
Zna
obowiązujące zasady bezpieczeństwa w czasie drogi do i
ze szkoły i w szkole.
|
Prezentacja
gazetek tematycznych w klasach, wykonywanie plakatów,
prelekcja filmów edukacyjnych Realizacja programu
autorskiego „Bezpieczeństwo ruchu drogowego”
Spotkania z
przedstawicielami Policji i Straży Miejskiej.
|
koordynator
programu autorskiego
wychowawca
nauczyciele ,
uczniowie
pedagog
wychowawca
uczniowie
pielęgniarka
szkolna
|
Nabywa
prawidłowe nawyki i umiejętności związanych z
bezpiecznym uczestnictwem w ruchu drogowym.
Zna numery
pierwszego kontaktu
|
Wie jak należy
bezpiecznie spędzić czas wolny w różnych porach roku.
|
Spotkania z
pielęgniarką szkolną ,gazetki klasowe. Pogadanki i filmy
edukacyjne.
|
wychowawca
uczniowie
nauczyciele
rodzice
|
Wyrabianie
wśród najmłodszej grupy uczniów czujności wobec zagrożeń
dla zdrowia fizycznego. Uczniowie znają zasady
bezpieczeństwa i higieny obowiązujące w szkole i w życiu
codziennym.
|
Biorą udział w
promowaniu ZDROWEGO STYLU ŻYCIA.
|
Udział w
rożnych organizowanych akcjach profilaktyczno-
wychowawczych np. Szklanka mleka,Owoce w szkole itp.
-Wykonanie
gazetek klasowych, pogadanki, inscenizacje, prezentacja
własna , konkursy tematyczne.
|
|
Promowanie
wśród dzieci potrzeby i umiejętności dbania o własne
ciało, zdrowie i sprawność fizyczną.
Wyrabianie
właściwych nawyków zdrowotnych i higienicznych.
|
Poznają
zagrożenia cywilizacyjne.
|
Zajęcia
edukacyjne, rysowanie prac, wykonanie plakatów, gazetek
tematycznych .
|
wychowawca
uczniowie
rodzice
|
Znane są
sposoby obrony przed zagrożeniami cywilizacyjnymi.
Znane są
informacje dotyczące udzielania pomocy ofiarom przemocy.
|
VI.
Wychowanie ekologiczne.
|
Uczestniczą
aktywnie w inicjowanych, proponowanych lokalnie
konkursach, akcjach o tematyce ekologicznej.
|
Konkursy
szkolne, międzyszkolne, zadania zgodne z regulaminem
Ekoklasy
-gazetki
tematyczne, plakaty, wystawki,
|
wychowawca
nauczyciel
przyrody
uczniowie
|
Udział w
organizowanych szkolnych i międzyszkolnych konkursów,
quizów, i innych imprez ekologicznych.
|
Chętnie
rozwijają zamiłowania do turystyki i wypoczynku na łonie
natury.
|
Organizowanie
terenowej Edukacji środowiskowej np. wycieczki
krajoznawczo- przyrodnicze.
|
wychowawca
uczniowie
rodzice
|
Uczniowie
biorą udział w organizowanych wycieczkach krajoznawczo-
turystycznych i poznają najbliższą okolicę .
|
Dbają o
SZKOLNY PTASI KĄCIK.
|
Udzielają
pomocy zwierzętom żyjącym na wolności.
|
uczniowie
wychowawca
rodzice
|
Dokarmianie
ptaków zimą.
|
Podejmują
czynności
związane z
segregacją odpadów i zbieraniem makulatury.
|
Udział w
zbiorkach makulatury, baterii i płyt CD.
|
uczniowie
wychowawca
rodzice
|
Poszerzanie
wiedzy na temat przeciwdziałania degradacji środowiska .
Dzieci
chętnie zbierają makulaturę i baterie. Do zbiorki
włączają najbliższych .
|
w
górę
Klasy IV - VI
Działania
wychowawcze
|
Cele
szczegółowe.
Uczeń:
|
Sposoby
realizacji
|
Odpowiedzialni
|
Efekty
działań
|
I.
Wspomaganie
Wszechstronnego rozwoju ucznia.
|
Uczy się
języków obcych.
|
Uświadomienie
uczniom przydatności języka obcego i konieczności jego
znajomości we współczesnym świecie.
Prezentacja
swoich umiejętności podczas Dni Języków Obcych.
|
nauczyciele
języków obcych,
uczniowie
|
Uczeń zna
język obcy, rozumie przydatność tej umiejętności we
współczesnym świecie.
|
Rozwija
zdolności , zainteresowania i pasje.
|
Udział w pracy
kół zainteresowań, w konkursach przedmiotowych,
artystycznych, zawodach sportowych, turniejach.
Korzystanie z
różnych źródeł wiedzy.
|
nauczyciele, wychowawcy.
|
Uczeń
aktywnie uczestniczy w zajęciach dodatkowych z
|
Prezentuje
swoje umiejętności i osiągnięcia w środowisku szkolnym i
lokalnym.
|
Prezentacja
swoich umiejętności i osiągnięć na godzinach
wychowawczych. Udział w konkursach, wystawach,
prezentacjach. Informacje w szkolnej gazetce „ Życie
szkoły”. Wyróżnianie uczniów na apelach.
|
wychowawcy,
opiekunowie kół zainteresowań,
|
Bierze
udział w konkursach, wystawach – prezentuje swoje
osiągnięcia i umiejętności.
|
Korzysta z
dóbr kultury.
|
Wycieczki
klasowe do placówek kulturalnych (kino, teatr, muzeum,
koncerty).
|
nauczyciele,
uczniowie
|
Uczeń
korzysta z oferowanych wyjazdów, wie jak zachować się w
miejscach publicznych.
|
II.
Wychowanie do życia w społeczeństwie
|
Toleruje
drugiego człowieka, akceptuje jego indywidualność.
|
Rozmowy i
dyskusje nt. wartości drugiej osoby i ich inności .
|
wychowawcy
nauczyciele
uczniowie
rodzice
|
Akceptuje
kolegów i koleżanki.
|
Dba o
czystość języka i kulturę słowa.
|
Posługiwanie
się przez uczniów poprawnym językiem ojczystym,
przygotowanie do publicznych wystąpień, poprawność i
czystość języka na każdej lekcji.
|
wychowawcy,
nauczyciele wszystkich przedmiotów
uczniowie
|
Posługuje
się poprawną polszczyzną, unika wulgaryzmów.
|
Dostrzega
potrzeby innych .
|
Udział w
akcjach charytatywnych organizowanych na terenie szkoły
(Szkolne Koło „ Caritas”, Samorząd Uczniowski).
|
wychowawcy.
uczniowie
rodzice
|
Uczeń
pomaga ludziom, dostrzega potrzeby innych, posiada
zdolność empatii.
|
Korzysta z
pomocy innych osób i instytucji. Nawiązuje prawidłowo
komunikację.
|
Radzenie sobie
w sytuacjach trudnych- spotkanie z pedagogiem.
Zaangażowanie
uczniów do pracy w Samorządzie Uczniowskim.
Praca w
zespole redakcyjnym gazetki szkolnej.
Zajęcia
profilaktyczno – wychowawcze.
|
Wychowawcy,
pedagog,
nauczyciele,
rodzice
|
Stały kontakt
uczniów z wychowawcą, nauczycielami i pedagogiem.
Uczeń
podejmuje pracę w Samorządzie Uczniowskim (klasowym,
szkolnym) i zespole redakcyjnym.
|
Aktywnie
uczestniczy w organizacji zespołu klasowego i troszczy
się o estetykę klasy i szkoły. Pełnieni różnego rodzaju
funkcje w klasie, grupie itp.
|
Integracja
zespołu klasowego- poznajemy się przez zabawę i naukę.
Poznanie i
respektowanie praw i obowiązków ucznia.
Przygotowywanie gazetek tematycznych , organizowanie
wystaw i prezentacja osiągnięć uczniów.
|
wychowawca
uczniowie
opiekun
samorządu
|
Wdrażanie co
aktywnego udziału w życiu klasy i szkoły.
Uczniowie
znają swoje prawa i obowiązki oraz znają miejsce, gdzie
są one dostępne.
|
III.
Wychowanie patriotyczne, regionalne i obywatelskie
|
Szanuje
tradycje, historię i symbole narodowe, uczestniczy w
tworzeniu tradycji szkoły.
|
Udział
uczniów w uroczystościach patriotycznych. Gazetki
klasowe i szkolne na powyższe tematy. Pogadanki na godz.
wych. i lekcjach historii. Nauka pieśni patriotycznych.
|
wychowawcy,
nauczyciele historii i muzyki.
|
Uczniowie
aktywnie uczestniczą w uroczystościach patriotycznych,
szkolnych.
Znają i
szanują symbole i tradycje narodowe, sztandar szkoły,
hymn państwowy i szkolny itp.
|
Dostrzega
zmiany zachodzące we współczesnym świecie.
|
Pogadanki i
rozmowy na temat:
-złożoności
współczesnego świata oraz zmian w nim zachodzących;
-miejsca i
roli Polski w zjednoczonej Europie;
-procesami
integracyjnymi;
-powiązania
kultury polskiej z europejską.
|
wychowawcy,
nauczyciele historii.
|
Uczeń
dostrzega zmiany zachodzące we współczesnym świecie,
posiada informacje o Unii Europejskiej.
|
Promuje
własną klasę i szkołę w środowisku lokalnym i regionie.
|
Organizowanie integrujących imprez klasowych i szkolnych
z udziałem rodziców i zaproszonych gości np. dyskoteki,
andrzejki, wigilia klasowa itp.
|
wychowawcy,
nauczyciele,
uczniowie,
rodzice
|
Uczeń promuje
własną klasę i szkołę w środowisku lokalnym i regionie.
Reprezentuje
swoją klasę i szkołę w konkursach.
|
Prezentuje
swoje uzdolnienia , promuje szkołę na terenie własnego
osiedla.
|
Informacje na
stronie internetowej szkoły, wykonywanie plakatów,
promowanie gazetki szkolnej i imprez organizowanych
przez szkołę np. Festyn,
Dni otwarte
szkoły, Jasełka, Bal Karnawałowy itp.
|
Uczniowie,
rodzice
|
Wie jaki jest
adres strony Internetowej szkoły i zna na bieżąco
imprezy promujące szkołę w środowisku.
|
IV.
Wychowanie czytelniczo - medialne
|
Korzysta z
różnych źródeł wiedzy, selekcjonuje, porządkuje i
zdobywa informacje. Potrafi wykorzystać je w praktyce.
|
Zachęcanie do
korzystania z różnych źródeł informacji w bibliotece i
czytelni.
Udział
uczniów w konkursach wiedzy.
|
nauczyciele,
rodzice,
uczniowie
|
Uczeń
korzysta z różnych źródeł wiedzy. Zdobyte informacje
wykorzystuje w praktyce.
|
Zna
negatywne skutki korzystania z komputera i internetu.
|
Zajęcia
profilaktyczno – edukacyjne. Udział w akcji Dzień
Bezpiecznego Internetu.
|
nauczyciele,
rodzice,
uczniowie
|
Uczeń aktywnie
uczestniczy w organizowanych akcjach i zajęciach
profilaktyczno – edukacyjnych.
|
Rozwija i
nabywa zainteresowania czytelnicze.
|
Statystyka
wypożyczeń, pełnienie funkcji łącznika klasowego.
Konkursy
organizowane przez bibliotekę szkolną.
|
nauczyciele, wychowawcy
|
Samodzielnie
korzysta z księgozbioru bibliotek oraz z czytelni
multimedialnej .
|
V.
Wychowanie prozdrowotne i zasady bezpieczeństwa
|
Dba o zdrowie,
higienę i estetykę własną oraz otoczenia ( higiena pracy
umysłowej, wypoczynek, ład i porządek w miejscu pracy
itp.)
|
Pogadanki o
dyskusje na temat zdrowia, higieny pracy umysłowej,
higieny osobistej. Przeprowadzenie konkursów i quizów na
powyższy temat. Informacje nt. fizycznej i psychicznej
higieny okresu dojrzewania.
|
wychowawcy,
nauczyciele,
rodzice,
uczniowie
|
Aktywny udział
w akcjach np. dzień dla zdrowia.
Postępuje
zgodnie z zasadami higieny, wykazuje starania o własne
zdrowie.
|
Potrafi
zachować zasady bezpieczeństwa w przypadku kontaktu z
przedmiotami niebezpiecznymi, toksycznymi, łatwopalnymii
wybuchowymi.
|
Zapoznanie z
procedurami postępowania w przypadku zagrożeń.
Zajęcia
profilaktyczno – edukacyjne.
|
wychowawcy,
nauczyciele,
uczniowie
|
Uczeń
postępuje bezpiecznie w sytuacjach zagrożenia.
|
Ma
świadomość zagrożeń cywilizacyjnych.
|
Pogadanki nt.
zagrożeń cywilizacyjnych i ich ujemnych skutków dla
zdrowia i życia.
Moja troska o
środowisko naturalne –
Prowadzenie
konkursów, quizów nt. zagrożeń cywilizacyjnych.
|
nauczyciele,
wychowawcy,
uczniowie
|
Aktywny
udział w akcjach związanych z ochroną środowiska.
|
Zna i stosuje
zasady bezpiecznego poruszania się po drodze.
|
Pogadanki na
temat bezpiecznego zachowania się w ruchu drogowym.
Poznanie zasad ruchu drogowego, zdobywanie przez uczniów
kart rowerowych. Zasady udzielania pierwszej pomocy w
niektórych urazach.
|
wychowawcy,
nauczyciele
|
Uczeń
potrafi bezpiecznie poruszać się na drogach publicznych.
Umie udzielić pierwszej pomocy w niektórych urazach.
|
VI.
Wychowanie ekologiczne.
|
Dba o
środowisko przyrodnicze i podejmuje działania na rzecz
jego ochrony.
|
Udział w
akcjach związanych z ochroną środowiska: Sprzątanie
Świata, Dni Ziemi, prace porządkowe wokół szkoły,
zbieranie żywności dla zwierząt, współzawodnictwo o
tytuł EKOKLASY, Ekofestyn. Opieka nad „ptasimi
kącikami”.
Zbiórka
surowców wtórnych.
Zajęcia
pozalekcyjne dla uczniów zainteresowanych działalnością
ekologiczną.
|
wychowawcy,
nauczyciele,
uczniowie
|
Udział w
organizowanych akcjach i konkursach szkolnych i
międzyszkolnych oraz innych imprezach ekologicznych.
|
Dostrzega
piękno przyrody oraz potrzebę jej ochrony.
|
Konkursy
plastyczne, quizy przyrodnicze, wycieczki krajoznawcze,
rajdy piesze i rowerowe. Organizowanie terenowej
Edukacji środowiskowej w oparciu o przyrodnicze ścieżki
edukacyjne.
|
nauczyciele,
wychowawcy
klas,
rodzice
|
Uczeń
aktywnie uczestniczy podejmowanych akcjach tematycznych.
|
w
górę
Klasy I - III gimnazjum.
Działania
wychowawcze
|
Cele
szczegółowe Uczeń:
|
Sposoby
realizacji
|
Odpowiedzialni
|
Efekty
działań
|
I.
Wspomaganie wszechstronnego rozwoju ucznia
|
Rozwija
zainteresowania przedmiotowe i znajduje motywację do
nauki.
|
Dyskusje i
ćwiczenia rozwijające świadomość sensu nauki.
Udział w
zajęciach pozalekcyjnych
Udział w
wycieczkach tematycznych.
|
wychowawca
nauczyciele
uczniowie
|
Systematycznie uczęszcza na zajęcia pozalekcyjne, umie
korzystać z różnych źródeł wiedzy.
|
Uczy się
języków obcych.
|
Uświadomienie
uczniom przydatności języka obcego i konieczności jego
znajomości we współczesnym świecie.
Prezentacja
swoich umiejętności podczas Dni Języków Obcych.
|
nauczyciele
języków obcych,
uczniowie
|
Uczeń zna
język obcy, rozumie przydatność tej umiejętności we
współczesnym świecie.
|
Twórczo
korzysta z dób kultury- kino, teatr, muzeum.
|
W miarę
możliwości organizowanie wyjazdów do kina, teatru,
muzeum.
|
wychowawcy
nauczyciele,
uczniowie
rodzice
|
Wiedzą, jak
należy zachować się w miejscach publicznych.
|
Zwracają
uwagę na kulturę osobistą i kulturę języka, słowa.
|
Stosowanie
zwrotów grzecznościowych w codziennym języku użytkowym.
Unikanie wypowiadania słów obrażających innych.
|
rodzice
uczniowie
nauczyciele
|
Znają i
stosują w życiu codziennym zasady dobrego zachowania.
|
II.
Wychowanie do życia w społeczeństwie
|
Aktywnie
uczestniczy w organizacji zespołu klasowego i troszczy
się o estetykę klasy i szkoły. Pełnieni różnego rodzaju
funkcje w klasie, grupie itp.
|
Integracja
zespołu klasowego- poznajemy się przez zabawę i naukę.
Poznanie i
respektowanie praw i obowiązków ucznia.
Przygotowywanie gazetek tematycznych , organizowanie
wystaw i prezentacja osiągnięć uczniów.
|
wychowawca
uczniowie
opiekun
samorządu
|
Wdrażanie co
aktywnego udziału w życiu klasy i szkoły.
Uczniowie
znają swoje prawa i obowiązki oraz znają miejsce, gdzie
są one dostępne.
|
Toleruje
drugiego człowieka, akceptuje jego indywidualność.
|
Rozmowy i
dyskusje nt. wartości drugiej osoby i ich inności .
|
wychowawcy
nauczyciele
uczniowie
rodzice
|
Akceptuje
kolegów i koleżanki.
|
Dostrzega
potrzeby innych .
|
Udział w
akcjach charytatywnych organizowanych na terenie szkoły
(Szkolne Koło „ Caritas”, Samorząd Uczniowski).
|
wychowawcy.
uczniowie
|
Aktywny
udział w organizowanych akcjach charytatywnych.
Współpraca z rodzicami.
|
III.
Wychowanie patriotyczne, regionalne i obywatelskie
|
Szanuje
tradycje, historię i symbole narodowe, uczestniczy w
tworzeniu tradycji szkoły.
|
Udział
uczniów w uroczystościach patriotycznych. Gazetki
klasowe i szkolne na powyższe tematy. Pogadanki na godz.
wych. i lekcjach historii. Nauka pieśni patriotycznych.
|
wychowawcy,
nauczyciele historii i muzyki.
|
Uczniowie
aktywnie uczestniczą w uroczystościach patriotycznych,
szkolnych.
Znają i
szanują symbole i tradycje narodowe, sztandar szkoły,
hymn państwowy i szkolny itp.
|
Pogłębia
wiadomości o własnym mieście, regionie.
|
- udział w
konkursie „Wiedzy o Grudziądzu”
- wycieczki
|
nauczyciel
historii i WOS
wychowawca
|
Potrafi
wskazać ważniejsze instytucje, urzędy w najbliższym
otoczeniu.
|
Poznaje
dziedzictwo kultury, regionu ,narodu i Europy.
|
Wystawki
tematyczne, udział w imprezach szkolnych, spotkania z
ciekawymi ludźmi,
Szanuje
Miejsca Pamięci Narodowej.
|
wychowawca
uczniowie
rodzice
|
Aktywny udział
podopiecznych w imprezach szkolnych, opieka nad
Miejscami Pamięci Narodowej.
|
Prezentuje
swoje uzdolnienia , promuje szkołę na terenie własnego
osiedla.
|
Informacje na
stronie internetowej szkoły, wykonywanie plakatów,
promowanie gazetki szkolnej i imprez organizowanych
przez szkołę np. Festyn,
|
uczniowie
|
Wie jaki
jest adres strony Internetowej szkoły i zna na bieżąco
imprezy promujące szkołę w środowisku.
|
IV.
Wychowanie czytelniczo-medialne
|
Korzysta z
różnych źródeł wiedzy, selekcjonuje, porządkuje i
zdobywa informacje. Potrafi wykorzystać je w praktyce.
|
Zachęcanie do
korzystania z różnych źródeł informacji w bibliotece i
czytelni.
Udział
uczniów w konkursach wiedzy.
|
nauczyciele,
rodzice,
uczniowie
|
Uczeń
korzysta z różnych źródeł wiedzy. Zdobyte informacje
wykorzystuje w praktyce.
|
Zna
negatywne skutki korzystania z komputera i internetu.
|
Zajęcia
profilaktyczno – edukacyjne. Udział w akcji Dzień
Bezpiecznego Internetu.
|
nauczyciele,
rodzice,
uczniowie
|
Uczeń aktywnie
uczestniczy w organizowanych akcjach i zajęciach
profilaktyczno – edukacyjnych.
|
Rozwija i
nabywa zainteresowania czytelnicze.
|
Statystyka
wypożyczeń, pełnienie funkcji łącznika klasowego.
Konkursy
organizowane przez bibliotekę szkolną.
|
nauczyciele, wychowawcy
|
Samodzielnie
korzysta z księgozbioru bibliotek oraz z czytelni
multimedialnej .
|
Rozpoznaje
świat mediów i jest przygotowywany do samodzielnego
posługiwania się narzędziami medialnymi.
|
Przygotowanie
i przeprowadzenie lekcji wychowawczych poświęconych
mediom.
Umiejętne
korzystanie i samodzielne posługiwanie się narzędziami
medialnymi.
|
wychowawca
nauczyciel-bibliotekarz
|
Radzi sobie w
szkolnych sytuacjach problemowych oraz ze stresem
szkolnym.
Potrafi
korzystać z technologii informacyjnej.
|
V.
Wychowanie prozdrowotne i bezpieczeństwo
|
Dba o zdrowie,
higienę i estetykę własną oraz otoczenia ( higiena pracy
umysłowej, wypoczynek, ład i porządek w miejscu pracy
itp.
|
Pogadanki o
dyskusje na temat zdrowia, higieny pracy umysłowej,
higieny osobistej. Przeprowadzenie konkursów i quizów na
powyższy temat. Informacje nt. fizycznej i psychicznej
higieny okresu dojrzewania.
|
wychowawcy,
nauczyciele,
rodzice,
uczniowie
|
Aktywny udział
w akcjach np. dzień dla zdrowia.
Postępuje
zgodnie z zasadami higieny, wykazuje starania o własne
zdrowie.
|
Potrafi
zachować zasady bezpieczeństwa w przypadku kontaktu z
przedmiotami niebezpiecznymi, toksycznymi, łatwopalnymi
wybuchowymi.
|
Zapoznanie z
procedurami postępowania w przypadku zagrożeń.
Zajęcia
profilaktyczno – edukacyjne.
|
wychowawcy,
nauczyciele,
uczniowie
|
Uczeń
postępuje bezpiecznie w sytuacjach zagrożenia.
|
Ma
świadomość zagrożeń cywilizacyjnych.
|
Pogadanki nt.
zagrożeń cywilizacyjnych i ich ujemnych skutków dla
zdrowia i życia.
Moja troska o
środowisko naturalne –
Prowadzenie
konkursów, quizów nt. zagrożeń cywilizacyjnych.
|
nauczyciele,
wychowawcy,
uczniowie
|
Aktywny
udział w akcjach związanych z ochroną środowiska.
|
|
Zna i stosuje
zasady bezpiecznego poruszania się po drodze.
|
Pogadanki na
temat bezpiecznego zachowania się w ruchu drogowym.
Poznanie zasad ruchu drogowego, zdobywanie przez uczniów
kart rowerowych. Zasady udzielania pierwszej pomocy w
niektórych urazach.
|
wychowawcy,
nauczyciele
|
Uczeń
potrafi bezpiecznie poruszać się na drogach publicznych.
Umie udzielić pierwszej pomocy w niektórych urazach.
|
VI.
Wychowanie ekologiczne
|
Dba o
środowisko przyrodnicze i podejmuje działania na rzecz
jego ochrony.
|
Udział w
akcjach związanych z ochroną środowiska: Sprzątanie
Świata, Dni Ziemi, prace porządkowe wokół szkoły,
zbieranie żywności dla zwierząt, współzawodnictwo o
tytuł EKOKLASY, Ekofestyn. Opieka nad „ptasimi
kącikami”.
Zbiórka
surowców wtórnych. Zajęcia pozalekcyjne dla uczniów
zainteresowanych działalnością ekologiczną.
|
wychowawcy,
nauczyciele,
uczniowie
|
Udział w
organizowanych akcjach i konkursach szkolnych i
międzyszkolnych oraz innych imprezach ekologicznych.
|
Dostrzega
piękno przyrody oraz potrzebę jej ochrony.
|
Konkursy
plastyczne, wycieczki krajoznawcze, rajdy piesze i
rowerowe. Organizowanie terenowej Edukacji środowiskowej
w oparciu o przyrodnicze ścieżki edukacyjne.
|
nauczyciele,
wychowawcy
klas
|
Uczeń
aktywnie uczestniczy podejmowanych akcjach tematycznych.
|
VII.
Przygotowanie do życia w rodzinie
|
Rozumie
pojęcie rodziny i zna jej funkcje
|
Dyskusja i
wymiana poglądów o funkcjach rodziny.
|
wychowawca,
nauczyciel
religii
nauczyciel
wychowania do życia w rodzinie
|
Jest
pełnowartościowym członkiem rodziny.
|
Ma
świadomość więzi rodzinnych i dostrzega relacje między
członkami rodziny
|
Pogadanka i
tworzenie drzewa genealogicznego.
Opisywanie na
podstawie znanych utworów literackich, sztuk teatralnych
i filmów, tradycyjnych ról ojca, matki, dziecka i
porównanie ich z oczekiwaniami we własnej rodzinie
Analizowanie i opisywanie zależności między własną
rodziną a aktualnymi problemami społeczno-politycznymi
|
wychowawca
nauczyciel
wychowania do życia w rodzinie
nauczyciele
|
Zna role
poszczególnych członków rodziny.
|
VIII.
Orientacja zawodowa
|
Potrafi
określić swoje plany na przyszłość (zainteresowania,
pragnienia)
|
Lekcje
wychowawcze: „Moje pragnienia, moja przyszłość”
|
wychowawca
pedagog
|
Potrafi
zaplanować swoją przyszłość.
|
Podejmuje
próbę wyboru typu szkoły i zawodu, otrzymuje pomoc w
orientowaniu się w wymaganiach rynku pracy perspektywach
zatrudnienia
|
Udział w
Targach edukacyjnych organizowanych przez szkoły
ponadgimnazjalne, spotkanie z rodzicami uczniów klas III
Spotkanie z
przedstawicielami różnych szkół, przedstawienie różnych
zawodów.
|
pedagog,
doradca zawodowy z PPP i Mobilnego Centrum Kariery
pedagog
|
Dokonuje
wyboru szkoły i zawodu.
|
w
górę
IX. CEREMONIAŁ SZKOLNY I TRADYCJE.
Ceremoniał szkolny
jest opisem przeprowadzenia uroczystości z udziałem sztandaru
szkolonego i samej celebracji sztandaru.
-
Uroczystości z
udziałem sztandaru wymagają zachowania powagi, szacunku i
właściwej postawy.
-
Uczestnictwo w
poczcie sztandarowym to najbardziej honorowa funkcja
uczniowska w szkole, dlatego w jego składzie winni znajdować
się uczniowie o nienagannym zachowaniu, godni takiego
zaszczytu.
-
Poczet sztandarowy
składa się z :
-
chorążego –
ucznia wyróżniającego się wynikami w nauce i wzorowym
zachowaniem,
-
asysty – dwóch
uczennic wyróżniających się wynikami w nauce i wzorowym
zachowaniem.
4.Insygnia pocztu
sztandarowego:
-
biało – czerwone
szarfy założone przez prawe ramię i wiązane pod lewym,
kolorem prawym do góry,
-
białe rękawiczki.
5.Chorąży i asysta
powinni być ubrani w strój galowy - uczeń ciemne spodnie, biała
koszula, uczennice ciemne spódnice, białe bluzki.
6.Kandydatury składu
wyłaniane są w wyniku tajnego głosowania uczniów klas III –V
szkoły podstawowej i I-II gimnazjum oraz konsultowane z
wychowawcami. Kadencja trwa 1 rok szkolny od września do
czerwca.
7. Udział sztandaru w
uroczystościach na terenie szkoły dotyczy :
a) uroczystości
rocznicowych; np. Święto Odzyskania Niepodległości, Święto
Patrona Szkoły. Konstytucji 3 Maja i inne;
b) ceremoniału
ślubowania uczniów klas pierwszych;
c) ceremoniału
ślubowania pocztu sztandarowego;
d) ceremoniału
zakończenia roku szklonego i pożegnania klas kończących szkołę.
8. Sztandar szkoły
może brać udział w uroczystościach rocznicowych organizowanych
przez administrację samorządową i
państwową oraz w
uroczystościach religijnych.
w
górę
TRADYCJA SZKOLNA
Tradycja szkolna
to powtarzający się układ uroczystości, imprez i zwyczajów
zaakceptowanych do realizacji przez całą społeczność szkolną. Ma
na celu organizację życia szkoły, integrację społeczności oraz
realizację celów i zadań wychowawczych.
KALENDARZ STAŁYCH UROCZYSTOŚCI I IMPREZ
SZKOLNYCH
L.p.
|
Uroczystość, impreza
|
Termin
|
1.
|
Uroczyste
rozpoczęcie roku szkolnego
|
IX
|
2.
|
Pasowanie
uczniów klas pierwszych Szkoły Podstawowej
|
X
|
3.
|
Pasowanie
uczniów klas pierwszych Gimnazjum
|
X
|
4.
|
Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych
|
X
|
5.
|
Dzień
Edukacji Narodowej
|
X
|
6.
|
Święto
Niepodległości
|
XI
|
7.
|
Dzień
Grudziądza (wg scenariusza obchodów)
Powrót Grudziądza do macierzy
|
I
|
8.
|
Dni Patrona
Szkoły (wg scenariusza obchodów)
|
I
|
9.
|
Dzień
Wiosny
|
III
|
10.
|
Święto
Konstytucji 3 Maja
|
IV
|
11.
|
Ekofestyn -
festyn rodzinny
|
V
|
12.
|
Pożegnanie
absolwentów Szkoły Podstawowej
|
VI
|
13.
|
Pożegnanie
absolwentów Gimnazjum
|
VI
|
14.
|
Uroczyste
zakończenie roku szkolnego
|
VI
|
15.
|
Zabawy i
dyskoteki szkolne
|
wg planu SU i
grup wiekowych
|
16.
|
Wybory
Samorządu Uczniowskiego SP i Gim
|
wg planu pracy
SU
|
17.
|
Rekolekcje
wielkopostne
|
wg kalendarza
|
w
górę
X. EWALUACJA
PROGRAMU.
W celu dokonania
ewaluacji PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO należy :
1.przeprowadzić
badania w następujących obszarach :
-
budowa dokumentu
„Program wychowawczy szkoły” ;
-
realizacja
programu i sprawdzenie efektów działań;
-
obszary sukcesów i
niepowodzeń – mocne i słabe strony programu;
2.Dokonać analizy na
podstawie przeprowadzonych wywiadów z pracownikami szkoły:
-
dokumentacji
szkolnej : sprawozdania śródroczne i końcoworoczne ,
dzienniki lekcyjne, dzienniki zajęć pozalekcyjnych, terapii
pedagogicznej, zajęć korekcyjno- kompensacyjnych, logopedii,
dzienniki pedagoga szkoły podstawowej i gimnazjum, dzienniki
świetlicy szkolnej i przeprowadzonych wywiadów z dyrekcją
szkoły, nauczycielami, logopedii, dzienniki pedagoga szkoły
podstawowej i gimnazjum, dzienniki świetlicy szkolnej,
-
sprawozdań z
działalności Samorządu Szkolnego,
-
sprawozdań z pracy
pedagoga szkolnego oraz opiekunów kół zainteresowań, raportu
nauczycieli- bibliotekarzy,
-
przeprowadzonych
badań ankietowych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli.
3.Wyniki badań
ewaluacyjnych należy przedstawić w sposób przejrzysty i
zrozumiały.
4.Analizą badań
powinny być mocne i słabe strony programu.
5. Ankiety ewaluacyjne
umieszczone są w raporcie ewaluacji programów z roku 2003- 2008.
w
górę
|