szkoła

aktualności

galeria

dokumenty szkoły

nauczyciele
uczniowie
samorząd uczniowski
biblioteka szkolna
pedagog szkolny
terapia szkolna
osiągnięcia

rodzice i uczniowie

WSO
plan lekcji
sprawdzian
zadania klasa 6
podręczniki
kalendarz szkolny
spotkania z rodzicami
koła zainteresowań

galeria

z życia szkoły
 
kontakt
Zespół Szkół
Szkoła Podstawowa

 

archiwum aktualności
 

aktualizacja2012

© 2012 by MS

   

INFORMACJE

 Plan zajęć logopedy w roku szkolnym 2013/2014 (zmiany)

GODZINY PRACY:
 

ŚRODA 1200 - 1300    

PIĄTEK

1130 - 1315

Artykuły, porady: 

12 przykazań logopedycznych dla rodziców (Leon Kaczmarek): 

  • Narządy mowy dziecka kształtują się i zaczynają funkcjonować już w życiu płodowym. Są one ogromnie wrażliwe na wszystkie bodźce fizyczne i chemiczne, zarówno sprzyjające jak i szkodliwe.
  • Mowa otoczenia powinna być poprawna. Do dziecka mów wolno, dokładnie i wyraźnie. Trzeba zaniechać spieszczania i używania języka dziecięcego.
  • Dziecko powinno reagować na aktywność uczuciową i słowną otoczenia. Z początku jest to uśmiech, ruch rączki, przegięcie ciała. Wnet jednak nastąpią reakcje głosowe. Gdy ich brak, trzeba koniecznie zbadać słuch dziecka, gdyż może on być osłabiony.
  • Absolutnie nie wolno krepować dziecka w reagowaniu na aktywność otoczenia.
  • Jeśli dziecko ma nieprawidłową budowę narządów mowy, powinno się z nim pójść bezwzględnie do lekarza specjalisty ( ortodonty, chirurga plastyka).
  • Dziecko leworęczne należy otoczyć szczególną opieką. W okresie kształtowania się mowy nie powinno zmuszać się go do posługiwania się prawa ręką, gdyż może wystąpić zaburzenie mowy.
  • Kiedy dziecko zaczyna coraz więcej mówić nie wolno tej skłonności gasić np. obojętnością lub cierpką uwagą, bo wówczas dziecko zamyka się w sobie.
  • Nie należy hamować żywiołowego pędu do mowy, trzeba wykorzystać ogromny ładunek uczuciowy, jaki dziecko wkłada w mowę.
  • Należy pilnie baczyć czy kształtowanie się mowy dziecka przebiega zgodnie z normą.
  • Od momentu zdobycia przez dziecko umiejętności mówienia zdaniami nie wolno bezustannie przeszkadzać mu przez ciągłe poprawianie  i zmuszanie do  poprawnego powtarzania, gdyż dziecko nabawi się kompleksów, straci zaufanie do otoczenia, przestanie mówić.
  • Dzieci często zadają mnóstwo pytań i przepada za opowiadaniami. Nie wolno lekceważyć tych faktów , gdyż pomaga to dziecku w wysławianiu się i umiejętności wyrażania swych myśli.
  • Jeśli mimo wszystko nie udało się  zapobiec powstawaniu defektów mowy, nie wolno opuszczać rąk.. Należy jak najszybciej skorzystać z pomocy logopedy.

Terapia logopedyczna ma na celu:

  • Usuwanie zaburzeń mowy,
  • Przywracanie mowy w przypadku jej utraty,
  • Nauczanie mowy, która się nie wykształciła,
  • Wyrównywanie opóźnień mowy, która się nie wykształciła,
  • Wypracowanie odpowiedniego poziomu sprawności językowej

Sprawdź, czy mowa twojego dziecka rozwija się w dobrym tempie: 

3 lata- porozumiewa się prostymi zdaniami, wymawia wszystkie samogłoski 

 i następujące  półgłoski: p,b,m,n,f,w,t,d,l,ś,ź,ć,dź,j,k,g,ch.

4 lata-wymawia s, z, c, dz

5-6 lat- wymawia: sz, ż, cz, dż

7 lat- ma utrwalona poprawną wymowę wszystkich głosek oraz opanowaną technikę mówienia

Masz wątpliwości?  ZGŁOŚ  SIĘ  DO  LOGOPEDY  

Rodzicu!!

  • Spędzaj czas z dzieckiem;
  •  Mów do dziecka dużo, powoli, wyraźnie, o rzeczach zrozumiałych:
  • Utrzymuj kontakt wzrokowy z dzieckiem podczas rozmowy;
  • Nie przerywaj mu i nie wypowiadaj słów za niego;
  • Cierpliwie wysłuchaj;
  • Nie komentuj niepłynnej wypowiedzi;
  • Stwarzaj dziecku sytuacje, w których będzie trenować swoją mowę ;
  • Nie użalaj się nad dzieckiem;
  • Nie spodziewaj się, że kłopoty miną bez specjalistycznej pomocy;
Bądź dla dziecka prawidłowym wzorcem mowy.

 

do początku