Artykuły, porady:
12
przykazań logopedycznych dla rodziców (Leon Kaczmarek):
-
Narządy mowy dziecka kształtują się i zaczynają
funkcjonować już w życiu płodowym. Są one ogromnie
wrażliwe na wszystkie bodźce fizyczne i chemiczne,
zarówno sprzyjające jak i szkodliwe.
-
Mowa otoczenia powinna być poprawna. Do dziecka mów
wolno, dokładnie i wyraźnie. Trzeba zaniechać
spieszczania i używania języka dziecięcego.
-
Dziecko powinno reagować na aktywność uczuciową i
słowną otoczenia. Z początku jest to uśmiech, ruch
rączki, przegięcie ciała. Wnet jednak nastąpią
reakcje głosowe. Gdy ich brak, trzeba koniecznie
zbadać słuch dziecka, gdyż może on być osłabiony.
-
Absolutnie nie wolno krepować dziecka w reagowaniu
na aktywność otoczenia.
-
Jeśli dziecko ma nieprawidłową budowę narządów mowy,
powinno się z nim pójść bezwzględnie do lekarza
specjalisty ( ortodonty, chirurga plastyka).
-
Dziecko leworęczne należy otoczyć szczególną opieką.
W okresie kształtowania się mowy nie powinno zmuszać
się go do posługiwania się prawa ręką, gdyż może
wystąpić zaburzenie mowy.
-
Kiedy dziecko zaczyna coraz więcej mówić nie wolno
tej skłonności gasić np. obojętnością lub cierpką
uwagą, bo wówczas dziecko zamyka się w sobie.
-
Nie należy hamować żywiołowego pędu do mowy, trzeba
wykorzystać ogromny ładunek uczuciowy, jaki dziecko
wkłada w mowę.
-
Należy pilnie baczyć czy kształtowanie się mowy
dziecka przebiega zgodnie z normą.
-
Od momentu zdobycia przez dziecko umiejętności
mówienia zdaniami nie wolno bezustannie przeszkadzać
mu przez ciągłe poprawianie i zmuszanie do
poprawnego powtarzania, gdyż dziecko nabawi się
kompleksów, straci zaufanie do otoczenia, przestanie
mówić.
-
Dzieci często zadają mnóstwo pytań i przepada za
opowiadaniami. Nie wolno lekceważyć tych faktów ,
gdyż pomaga to dziecku w wysławianiu się i
umiejętności wyrażania swych myśli.
-
Jeśli mimo wszystko nie udało się zapobiec
powstawaniu defektów mowy, nie wolno opuszczać rąk..
Należy jak najszybciej skorzystać z pomocy logopedy.
Terapia logopedyczna ma na celu:
-
Usuwanie zaburzeń mowy,
-
Przywracanie mowy w przypadku jej utraty,
-
Nauczanie mowy, która się nie wykształciła,
-
Wyrównywanie opóźnień mowy, która się nie
wykształciła,
-
Wypracowanie odpowiedniego poziomu sprawności
językowej
Sprawdź, czy mowa twojego dziecka rozwija się w dobrym
tempie:
3
lata-
porozumiewa się prostymi zdaniami, wymawia wszystkie
samogłoski
i następujące półgłoski:
p,b,m,n,f,w,t,d,l,ś,ź,ć,dź,j,k,g,ch.
4
lata-wymawia
s, z, c, dz
5-6 lat-
wymawia: sz, ż, cz, dż
7
lat-
ma utrwalona poprawną wymowę wszystkich głosek
oraz opanowaną technikę mówienia
Masz wątpliwości?
ZGŁOŚ SIĘ DO LOGOPEDY
Rodzicu!!
-
Spędzaj czas z dzieckiem;
-
Mów do dziecka dużo, powoli, wyraźnie, o rzeczach
zrozumiałych:
-
Utrzymuj kontakt wzrokowy z dzieckiem podczas
rozmowy;
-
Nie przerywaj mu i nie wypowiadaj słów za niego;
-
Cierpliwie wysłuchaj;
-
Nie komentuj niepłynnej wypowiedzi;
-
Stwarzaj dziecku sytuacje, w których będzie trenować
swoją mowę ;
-
Nie użalaj się nad dzieckiem;
-
Nie spodziewaj się, że kłopoty miną bez
specjalistycznej pomocy;
Bądź dla dziecka prawidłowym wzorcem mowy. |