INSTRUKCJA ORGANIZACJI I
PRZEPROWADZANIA
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO W TRZECIEJ KLASIE GIMNAZJUM
OBOWIĄZUJĄCA OD ROKU SZKOLNEGO 2007/2008
Wstęp.
Możliwości zwolnienia ucznia
z obowiązku przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego w szczególnych
przypadkach zdrowotnych lub losowych.
Zwolnienie z części egzaminu
gimnazjalnego laureatów konkursów.
Dostosowanie warunków
egzaminacyjnych do możliwości uczniów z dysfunkcjami.
Zasady odczytywania uczniom ze specyficznymi
trudnościami w uczeniu
się korzystającym z wydzielonej sali egzaminacyjnej informacji
z pierwszej strony zestawu oraz tekstów i treści zadań.
Informacja dla ucznia
przystępującego do egzaminu gimnazjalnego.
Przekazywanie wyników.
Przerwanie części egzaminu
gimnazjalnego i unieważnienie pracy zdającego.
Postępowanie w przypadku
stwierdzenia podczas sprawdzania prac
egzaminacyjnych niesamodzielności rozwiązywania zadań.
Procedura udostępniania do wglądu
prac po egzaminie.
Rozpatrywanie zastrzeżeń dotyczących
wyników.
* * *
Wstęp.
1. Procedury i
instrukcje dotyczące przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego dla
uczniów trzecich klas gimnazjów zostały opracowane na podstawie
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007
roku w sprawie
warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i
słuchaczy oraz
przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (DzU z
2007 r.,
nr 83, poz. 562), zwanego dalej rozporządzeniem
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18
stycznia 2005 roku
w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla
dzieci
i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w
przedszkolach,
szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (DzU z 2005 r.,
nr 19,
poz. 167)
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18
stycznia 2005 roku
w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla
dzieci
i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w
specjalnych
przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (DzU z 2005 r., nr
19,
poz. 166).
2. Ilekroć w tekście pojawia się termin „zestaw egzaminacyjny”,
oznacza on zestaw
zadań i kartę odpowiedzi.
3. Ilekroć w tekście pojawia się termin „zdający”, oznacza on ucznia
(słuchacza)
przystępującego do egzaminu gimnazjalnego.
4. Ilekroć w tekście pojawia się termin „egzamin”, oznacza on
egzamin gimnazjalny
złożony z trzech części:
– pierwszej – obejmującej sprawdzenie umiejętności i wiadomości z
zakresu
przedmiotów humanistycznych, zwanej dalej „częścią humanistyczną”,
– drugiej – sprawdzającej umiejętności i wiadomości z zakresu
przedmiotów
matematyczno–przyrodniczych, zwanej dalej „częścią
matematyczno-przyrodniczą”
– trzeciej – obejmującej sprawdzenie umiejętności i wiadomości z
zakresu języka
obcego nowożytnego, przeprowadzanej począwszy od roku szkolnego
2008/2009.
w
górę
Możliwości zwolnienia ucznia
z obowiązku przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego w szczególnych
przypadkach zdrowotnych lub losowych.
1. Zgodnie z § 49 ust.
4 rozporządzenia
zwolnienie ucznia z obowiązku przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego może nastąpić:
- w szczególnych przypadkach losowych,
- w szczególnych przypadkach zdrowotnych.
2. W szczególnych przypadkach losowych bądź zdrowotnych uniemożliwiających
uczniowi przystąpienie do egzaminu gimnazjalnego w terminie
przewidzianym w rozporządzeniu dyrektor gimnazjum przekazuje do dyrektora Okręgowej Komisji
Egzaminacyjnej w Gdańsku udokumentowany wniosek o zwolnienie ucznia
z obowiązku
przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego.
3. Wniosek o zwolnienie ucznia należy złożyć w terminie od 1
września do 20 sierpnia roku szkolnego, w którym przeprowadzany jest egzamin.
4. Jako szczególne przypadki zdrowotne należy traktować
przypadki, o których orzeka lekarz specjalista (np. psychiatra, neurolog, hematolog, onkolog) lub poradnia
psychologiczno-pedagogiczna na podstawie badań lekarskich, np. przy rekomendowaniu dla ucznia indywidualnego
nauczania. Podstawę do zwolnienia ucznia z obowiązku przystąpienia do egzaminu stanowią:
wniosek dyrektora szkoły złożony na pisemny wniosek rodziców/prawnych opiekunów ucznia
(pobierz wzór) oraz zawierające nazwę lub numer choroby orzeczenie lekarskie lub opinia poradni
psychologiczno-pedagogicznej, z których wynika, że stan zdrowia ucznia
uniemożliwia mu przystąpienie
do egzaminu.
5. Szczególnymi przypadkami losowymi są nagłe zdarzenia lub
wypadki powodujące niemożność uczestniczenia w egzaminie gimnazjalnym w pierwszym lub/i dodatkowym
terminie. Podstawę zwolnienia ucznia z obowiązku przystąpienia do egzaminu stanowią:
wniosek dyrektora szkoły złożony na pisemny wniosek rodziców/prawnych opiekunów ucznia,
a w szczególnych sytuacjach wychowawcy klasy, oraz potwierdzona
przez osobę upoważnioną kopia dokumentu lub poświadczony przez dyrektora szkoły opis
zaistniałego wypadku.
6. Załączniki do wniosku o zwolnienie ucznia stanowią kopie
odpowiednich dokumentów uzasadniających złożenie wniosku (np.
zaświadczenia lekarskiego, opinii wychowawcy klasy, opinii pedagoga
szkolnego, orzeczenia/opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej)
potwierdzone za zgodność ze stanem faktycznym imienną pieczęcią
dyrektora szkoły i jego podpisem.
7. W sytuacjach opisanych w punktach 2–5 decyzję o zwolnieniu
ucznia z obowiązku przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego podejmuje dyrektor Okręgowej Komisji
Egzaminacyjnej w Gdańsku po rozstrzygnięciu zasadności przesłanego do OKE i
udokumentowanego wniosku dyrektora szkoły. Dyrektor szkoły powinien przesłać wnioski i potwierdzone
kopie orzeczeń/opinii dotyczące uczniów swojej szkoły niezwłocznie po otrzymaniu
stosownych dokumentów od rodziców (opiekunów prawnych), ale nie później niż do 20
sierpnia roku szkolnego, w którym odbywa się egzamin. Dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w
Gdańsku pisemnie powiadamia o swojej decyzji zainteresowanego dyrektora szkoły.
8. Kopie wysłanych wniosków i oryginały załączników, a także
odpowiedź dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku należy przechowywać w szkolnej
dokumentacji egzaminacyjnej.
w
górę
Zwolnienie z części egzaminu
gimnazjalnego laureatów konkursów.
1. Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych oraz laureaci
konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim (o
których mowa w odrębnych przepisach) z zakresu jednego z
grupy przedmiotów objętych egzaminem gimnazjalnym są zwolnieni z odpowiedniej części tego
egzaminu.
2. Uprawnienia do zwolnienia stwierdza odpowiedzialny za organizację
i przebieg egzaminu w danej szkole (zgodnie z Rozporządzeniem - § 39, pkt
1) przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego na podstawie
zaświadczenia przyznającego uczniowi tytuł laureata lub finalisty
olimpiady przedmiotowej lub tytuł laureata konkursu przedmiotowego,
o których mowa w odrębnych przepisach.
3. Zwolnienie z części egzaminu gimnazjalnego jest równoznaczne z
uzyskaniem w tej części maksymalnego wyniku.
4. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z
dnia 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów,
turniejów i olimpiad (DzU z 2002 r., nr 13, poz. 125) powyższe uprawnienia dotyczą tylko:
- laureatów konkursów przedmiotowych (obejmujących i poszerzających
treści
podstawy programowej jednego z przedmiotów objętych egzaminem gimnazjalnym)
organizowanych przez kuratora oświaty lub przez niego zleconych podmiotowi
prowadzącemu
działalność edukacyjną w zakresie odpowiadającym danemu
rodzajowi konkursu,
- laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych (obejmujących i
poszerzających
treści podstawy programowej jednego z przedmiotów objętych egzaminem
gimnazjalnym) organizowanych przez szkoły wyższe i/lub inne instytucje naukowe
oraz stowarzyszenia naukowe i naukowo-techniczne.
5. Prawo do zwolnienia z odpowiedniej części egzaminu
gimnazjalnego przeprowadzanego w danym roku szkolnym mają laureaci konkursów przedmiotowych
oraz laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych organizowanych zgodnie z
podanymi wyżej zasadami, jeżeli uzyskali ten tytuł w trakcie nauki w gimnazjum.
w
górę
Dostosowanie warunków
egzaminacyjnych do możliwości uczniów z dysfunkcjami.
1. Uczniowie ze
specyficznymi trudnościami w uczeniu się oraz uczniowie (słuchacze)
niepełnosprawni lub niedostosowani społecznie mają prawo przystąpić do egzaminu w warunkach i
formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia
na podstawie opinii lub orzeczenia publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej
poradni specjalistycznej albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym
niepublicznej poradni specjalistycznej, spełniającej warunki ustawy o systemie oświaty.
(Wykaz
poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym specjalistycznych oraz
niepublicznych, uprawnionych do wydawania opinii dla uczniów ze
specyficznymi trudnościami w uczeniu się znajduje na stronie
internetowej kuratorium.)
2. Opinia poradni powinna być wydana nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym
odbywa się egzamin gimnazjalny, ale nie wcześniej niż
po ukończeniu przez ucznia szkoły podstawowej.
3. Uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie
indywidualnego nauczania lub orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
mają prawo przystąpić do egzaminu gimnazjalnego w warunkach i
formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i
edukacyjnych na podstawie tego orzeczenia.
4. Uczniowie chorzy lub niesprawni czasowo mogą przystąpić
do egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formie odpowiednich ze względu na stan
ich zdrowia na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza.
5. W szczególnych przypadkach egzamin może być przeprowadzany w
domu zdającego.
8. Dyrektor szkoły zobowiązany jest do zapoznania rodziców/opiekunów
prawnych ucznia z możliwym sposobem dostosowania formy i warunków egzaminu nie później
niż do końca zajęć dydaktycznych roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym
odbywa się egzamin.
9. O odpowiednie dostosowanie formy i warunków egzaminu
rodzice/opiekunowie prawni ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
niepełnosprawnego, niedostosowanego społecznie,
chorego lub niesprawnego czasowo występują pisemnie do dyrektora szkoły w
terminie do 15 października roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin gimnazjalny.
Wniosek musi być udokumentowany odpowiednią opinią lub orzeczeniem poradni
wymienionej w punkcie 1. lub zaświadczeniem lekarskim.
10. W przypadkach losowych orzeczenie lub zaświadczenie
lekarskie rodzice/opiekunowie mogą przedstawić w terminie późniejszym
(po 15 października),
niezwłocznie po jego otrzymaniu.
11. Dla uczniów przystępujących do egzaminu
gimnazjalnego, stosownie do
indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia,
przygotowane są zróżnicowane w formie (w niektórych przypadkach również w treści) zestawy
egzaminacyjne oraz opracowane różne sposoby dostosowania warunków egzaminacyjnych.
12. Wskazane jest, by członkiem zespołu nadzorującego egzamin dla
uczniów uprawnionych do dostosowania warunków egzaminacyjnych (w specjalnie wydzielonej sali lub w domu zdającego) był
nauczyciel znający specyficzne potrzeby zdających.
13. W czasie przeprowadzania egzaminu
gimnazjalnego dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie
kształcenia specjalnego należy zapewnić obecność specjalisty z
zakresu danej niepełnosprawności lub niedostosowania społecznego,
w szczególności: oligofrenopedagoga, tyflopedagoga, surdopedagoga
lub pedagoga resocjalizacji oraz tłumacza języka migowego, jeśli
jest to niezbędne dla uzyskania właściwego kontaktu z uczniem
niepełnosprawnym lub niedostosowanym społecznie lub/i pomocy w obsłudze
specjalistycznego sprzętu i środków dydaktycznych.
15. Uczeń uprawniony do dostosowania warunków egzaminacyjnych może
korzystać z pomocy nauczyciela, który wspomaga go w odczytywaniu
poleceń lub/i zapisywaniu odpowiedzi, o ile na podstawie dokumentu
stanowiącego podstawę prawną do dostosowania warunków
egzaminacyjnych zapewniono mu w toku edukacji taką organizację nauki
i metodę pracy oraz został wdrożony do odpowiedniej współpracy z
nauczycielem.
16. Jeżeli uczeń uprawniony do dostosowania warunków
egzaminacyjnych korzysta z pomocy nauczyciela wspomagającego, który
wspomaga go przy zapisywaniu odpowiedzi lub przy
odczytywaniu poleceń i zapisywaniu odpowiedzi, przebieg egzaminu powinien być
rejestrowany za pomocą dyktafonu (lub magnetofonu). Taśmy z zapisem przebiegu egzaminu należy opisać
i umieścić razem z wypełnionym przez ucznia zestawem w bezpiecznej kopercie.
17. Uczniowie, o których mowa w punkcie 1., mogą skorzystać z
pełnego dostosowania warunków egzaminacyjnych, tzn. dostosowanego
zestawu egzaminacyjnego (jeżeli jest przewidziany), wydłużonego
czasu zdawania w wydzielonej sali oraz innego dostosowania (jeżeli
jest przewidziane).
18. Dostosowanie formy i warunków egzaminacyjnych może być też
częściowe, tzn. uczeń może skorzystać tylko z dostosowanego zestawu egzaminacyjnego (jeżeli
jest przewidziany) lub/i dodatkowych urządzeń (nieprzeszkadzających innym zdającym)
we wspólnej sali i w regulaminowym czasie zdawania.
20. Wszyscy uczniowie, dla których przygotowane są dostosowane
zestawy egzaminacyjne (tzn. zestawy: A4, A5, A6, A7 lub A8), uczniowie z niesprawnością kończyn
górnych oraz inni uczniowie uprawnieni do dostosowania warunków
egzaminacyjnych (dysleksja rozwojowa) przystępujący do egzaminu w oddzielnej sali zaznaczają odpowiedzi do zadań zamkniętych tylko
przy odpowiednich zadaniach. Do karty odpowiedzi zaznaczenia będą przenoszone przez egzaminatorów
zewnętrznych.
21. Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
przystepujący do egzaminu
w oddzielnej sali zaznaczają odpowiedzi do zadań zamkniętych tylko
przy odpowiednich zadaniach. Do karty odpowiedzi zaznaczenia będą
przenoszone przez egzaminatorów zewnętrznych.
22. W przypadku uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
którzy zdecydowali się na pisanie egzaminu w sali egzaminacyjnej razem z uczniami bez
specjalnych potrzeb, jedynym dostosowaniem będzie punktowanie odpowiedzi do zadań otwartych
zgodnie z odpowiednimi dla tej grupy uczniów kryteriami.
23. Przypadki
uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim ze sprzężoną
niepełnosprawnością nie ujęte w tabeli rozwiązuje dyrektor Okręgowej
Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku.
24. Rodzice (prawni opiekunowie) uczniów ze sprzężonymi
niepełnosprawnościami,
posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy
nie rokują kontynuowania nauki w szkole ponadgimnazjalnej, mogą
wystąpić do dyrektora szkoły z wnioskiem o zwolnienie ucznia z
obowiązku przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego
Dyrektor szkoły opiniuje wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i
przekazuje go do Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku. W
przypadku wskazanych uczniów zwolnienie z obowiązku przystąpienia do
egzaminu gimnazjalnego może nastąpić wyłącznie decyzja dyrektora
Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku.
w
górę
Zasady odczytywania uczniom ze
specyficznymi trudnościami w uczeniu
się korzystającym z wydzielonej sali egzaminacyjnej informacji
z pierwszej strony zestawu oraz tekstów i treści zadań.
1. Uczniom ze
specyficznymi trudnościami w uczeniu się (tj. dysleksja rozwojowa)
korzystającym z wydzielonej sali egzaminacyjnej nauczyciel (członek
zespołu nadzorującego) przed rozpoczęciem pracy przez uczniów głośno
jeden raz odczytuje informacje z pierwszej strony zestawu
egzaminacyjnego oraz teksty i treść zadań (w przypadku zadań
zamkniętych wielokrotnego wyboru są to zarówno polecenia, jak i
warianty odpowiedzi).
2. W wypadku, gdy w sali egzaminacyjnej jest jeden uczeń z dysleksja
rozwojowa, nauczyciel (członek zespołu nadzorującego) nie dysponuje
własnym egzemplarzem arkusza egzaminacyjnego. W takim wypadku
nauczyciel powinien usiąść obok ucznia i po otwarciu przez tego
ucznia arkusza egzaminacyjnego odczytać mu treść arkusza w tempie
umożliwiającym uczniowi śledzenie wzrokiem odczytywanego tekstu.
3. W wypadku, gdy w sali egzaminacyjnej uczniów z dysleksja
rozwojowa jest dwóch lub więcej, nauczyciel (członek zespołu
nadzorującego) powinien:
a) w sali egzaminacyjnej, przed rozpoczęciem pracy przez uczniów,
otworzyć arkusz
egzaminacyjny otrzymany od Przewodniczącego Szkolnego Zespołu
Egzaminacyjnego,
b) poinformować uczniów, że w trakcie odczytywania przez niego
arkusza powinni oni
śledzić wzrokiem jego treść,
c) uprzedzić uczniów, że w przypadku zadań zamkniętych mających do
wyboru cztery
odpowiedzi oznaczone literami: A, B, C, D nie będzie odczytywał tych
liter, a
kolejność odpowiedzi w arkuszach uczniów może być inna niż ta, którą będą
słyszeć,
d) odczytać uczniom treść arkusza egzaminacyjnego w tempie
umożliwiajacym
uczniom śledzenie wzrokiem odczytywanego tekstu,
e) w przypadku zadań zamkniętych mających do wyboru cztery
odpowiedzi oznaczone
literami: A, B, C, D pomijać te oznaczenia, a miedzy odczytaniem
kolejnych
wariantów odpowiedzi robić przerwy umożliwiające uczniom odszukanie
każdego
wariantu (dotyczy to w szczególności uczniów, którzy w arkuszach
egzaminacyjnych
warianty odpowiedzi będą mieli w kolejności innej niż odczytywana).
4. Czasu przeznaczonego na odczytanie przez nauczyciela (członka
zespołu nadzorującego) informacji z pierwszej strony zestawu
egzaminacyjnego oraz tekstów i treści zadań nie wlicza się do czasu
pracy ucznia.
w
górę
Informacja dla ucznia
przystępującego do egzaminu gimnazjalnego.
1. Prawa i obowiązki ucznia
przystępującego do egzaminu gimnazjalnego określa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia
30 kwietnia 2007 r. w sprawie
warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów egzaminów i w szkołach publicznych (DzU.
z 2007 r., nr 83, poz. 562).
2. Uczniowie z ważną opinią/orzeczeniem poradni
psychologiczno-pedagogicznej lub zaświadczeniem lekarskim o chorobie lub czasowej niesprawności mają prawo do
przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego w formie i warunkach dostosowanych do ich możliwości
(np. do wydłużonego czasu pracy z zestawem lub dodatkowych urządzeń).
3. Uczeń zgłasza się na każdą część egzaminu w
wyznaczonym przez przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego miejscu i czasie.
4. O ustalonej godzinie zdający wchodzą do sali pojedynczo, według
kolejności na liście i zajmują wyznaczone im miejsca. Każdy uczeń powinien mieć przy sobie ważną
legitymację szkolną i okazać ją, jeśli zostanie o to poproszony.
5. Na egzamin uczeń przynosi ze sobą wyłącznie przybory do pisania i
rysowania: pióro lub długopis z czarnym tuszem/atramentem, ołówek
przeznaczony jedynie do rysowania, gumkę, linijkę, ekierkę, cyrkiel
i kątomierz.
6. Każda część egzaminu rozpoczyna się punktualnie o godzinie
wyznaczonej przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Uczniowie spóźnieni
nie zostają wpuszczeni do sali egzaminacyjnej po rozdaniu zestawów egzaminacyjnych.
7. Po otrzymaniu zestawu zdający na polecenie przewodniczącego
zespołu nadzorującego ma obowiązek sprawdzić, czy zestaw egzaminacyjny jest kompletny, tzn.
czy ma wszystkie strony i czy są one wyraźnie wydrukowane. Braki natychmiast zgłasza
przewodniczącemu zespołu nadzorującego egzamin, po czym otrzymuje kompletny zestaw, co potwierdza czytelnym
podpisem w odpowiednim miejscu protokołu przebiegu egzaminu.
8. Zdający zapisuje swój indywidualny kod i datę urodzenia w
wyznaczonych miejscach zestawu egzaminacyjnego. Uczniowie, dla których przeznaczone są
dostosowane zestawy egzaminacyjne, uczniowie z niesprawnością kończyn
górnych oraz piszący w wydzielonej sali lub w domu uczniowie z dostosowanymi
warunkami egzaminacyjnymi nie kodują zestawu samodzielnie – zakodowania zestawu dokona
nauczyciel z zespołu nadzorującego.
9. Zdający ma obowiązek dokładnie zapoznać się z instrukcją/informacją
umieszczoną na pierwszej stronie odpowiedniego zestawu egzaminacyjnego.
W razie wątpliwości związanych z zapisami zawartymi w instrukcji/informacji może
poprosić o ich wyjaśnienie członków zespołu nadzorującego.
10. Czas trwania egzaminu liczony jest od momentu zakończenia
czynności organizacyjnych. Przewodniczący zespołu nadzorującego zapisuje na tablicy
(planszy), w miejscu widocznym dla każdego zdającego, czas rozpoczęcia i zakończenia
pracy z zestawem egzaminacyjnym.
11. Zdający rozwiązuje zadania i zaznacza lub zapisuje odpowiedzi
w wyznaczonych miejscach wyłącznie długopisem lub piórem z czarnym tuszem/atramentem
(tylko rysunki potrzebne do rozwiązania zadań może wykonać ołówkiem).
12. W czasie trwania egzaminu zdający pracuje samodzielnie i nie
zakłóca przebiegu egzaminu, a w szczególności:
a) nie opuszcza sali egzaminacyjnej (tylko w szczególnie
uzasadnionej sytuacji może
opuścić salę po uzyskaniu pozwolenia przewodniczącego zespołu nadzorującego i
przy zachowaniu warunków uniemożliwiających kontaktowanie się z innymi osobami,
z wyjątkiem
konieczności skorzystania z pomocy medycznej),
b) nie opuszcza wyznaczonego w sali egzaminacyjnej miejsca,
c) w żadnej formie nie porozumiewa się z innymi zdającymi,
d) nie wypowiada uwag i komentarzy,
e) nie zadaje żadnych pytań dotyczących zadań egzaminacyjnych,
f) nie korzysta z żadnych urządzeń telekomunikacyjnych.
13. W przypadku niesamodzielnej pracy lub zakłócania przebiegu
egzaminu przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego przerywa egzamin danego ucznia (słuchacza)
w danej części, unieważnia jego pracę i nakazuje opuszczenie sali
egzaminacyjnej, co odnotowuje w protokole przebiegu egzaminu.
14. Zdający, który ukończył pracę przed wyznaczonym czasem, zgłasza
to przewodniczącemu zespołu nadzorującego przez podniesienie ręki. Przewodniczący lub członek
zespołu nadzorującego sprawdza poprawność kodowania i odbiera pracę. Po otrzymaniu pozwolenia na
opuszczenie sali uczeń wychodzi, nie zakłócając pracy pozostałym piszącym.
15. Po upływie czasu przeznaczonego na pracę z zestawem
egzaminacyjnym uczniowie kończą pracę z zestawem zadań i stosują się do poleceń
przewodniczącego zespołu nadzorującego.
16. Jeżeli zdający uzna, że w trakcie egzaminu zostały naruszone
przepisy dotyczące jego przeprowadzania, może w terminie dwóch dni od daty odpowiedniej części
egzaminu zgłosić pisemne zastrzeżenia do dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej
w Gdańsku. Zastrzeżenie musi zawierać dokładny opis zaistniałej sytuacji.
17. Dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku rozpatruje
zastrzeżenia w terminie siedmiu dni roboczych od daty ich otrzymania. W razie stwierdzenia
naruszenia przepisów dotyczących przeprowadzania egzaminu może unieważnić daną część egzaminu
gimnazjalnego w stosunku do wszystkich zdających albo zdających w jednej szkole (sali), lub w
stosunku do poszczególnych zdających. Rozstrzygnięcie dyrektora Okręgowej Komisji
Egzaminacyjnej w Gdańsku jest ostateczne.
18. Dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku może podjąć
decyzję o unieważnieniu odpowiedniej części egzaminu i jej ponownym przeprowadzeniu na
podstawie spostrzeżeń upoważnionych obserwatorów lub delegowanych
przedstawicieli Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
19. W przypadku stwierdzenia podczas sprawdzania zestawów
niesamodzielnego rozwiązywania zadań przez uczniów dyrektor komisji okręgowej w porozumieniu
z dyrektorem Centralnej Komisji Egzaminacyjnej unieważnia odpowiednią część egzaminu
tych uczniów i zarządza jej ponowne przeprowadzenie.
21. W każdym z przypadków opisanych w punktach 17-19 termin
ponownego egzaminu ustala dyrektor Centralnej Komisji
Egzaminacyjnej.
w
górę
Przekazywanie wyników.
1. Wyniki egzaminu gimnazjalnego Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w
Gdańsku przekazuje do danej szkoły nie później niż siedem dni przed zakończeniem zajęć
dydaktyczno-wychowawczych.
2. Uczeń otrzymuje zaświadczenie o szczegółowych
wynikach egzaminu za pośrednictwem szkoły, do której uczęszcza.
3. W przypadku gdy uczeń przystępował do egzaminu w szkole
przyszpitalnej lub
przysanatoryjnej, wynik egzaminu jest przekazywany przez Okręgową
Komisję Egzaminacyjną w Gdańsku bezpośrednio do macierzystej szkoły
ucznia.
4. W przypadku gdy uczeń przystępował do egzaminu gimnazjalnego w
zakładzie karnym, domu poprawczym lub ośrodku szkolno-wychowawczym,
wynik egzaminu przesyłany jest przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną
w Gdańsku do szkoły przywieziennej.
5. Uczeń,
który nie przystąpił do egzaminu gimnazjalnego/części egzaminu z
ważnych
przyczyn zdrowotnych lub losowych, w terminie do 20 sierpnia roku
szkolnego, w którym odbywa się egzamin, może zostać zwolniony z
obowiązku przystąpienia do egzaminu przez dyrektora Okręgowej
Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku na udokumentowany wniosek dyrektora
szkoły złożony w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami)
ucznia. Uczeń zwolniony z obowiązku przystąpienia do egzaminu
gimnazjalnego otrzymuje za pośrednictwem szkoły zaświadczenie o
zwolnieniu.
6. Uczeń
zwolniony z odpowiedniej części egzaminu na podstawie zaświadczenia
przyznającego tytuł laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej
lub tytuł laureata konkursu przedmiotowego (o których mowa w
odrębnych przepisach) z zakresu jednego z grupy przedmiotów objętych
egzaminem otrzymuje zaświadczenie o uzyskaniu w danej części
egzaminu maksymalnego wyniku.
7. Uczeń,
który nie przystąpił do egzaminu gimnazjalnego i nie został z tego
obowiązku zwolniony decyzją dyrektora Okręgowej Komisji
Egzaminacyjnej w terminie do 20 sierpnia danego roku, powtarza
ostatnią klasę gimnazjum i przystępuje do egzaminu w następnym roku
szkolnym.
8. Uczniowi, któremu w trakcie dodatkowego terminu odpowiedniej części egzaminu
gimnazjalnego przerwano egzamin i unieważniono daną część egzaminu z powodu
niesamodzielnego rozwiązywania zadań lub zakłócania przez niego prawidłowego przebiegu
egzaminu, w zaświadczeniu o szczegółowych wynikach egzaminu gimnazjalnego w miejscach przeznaczonych na wpisanie wyniku odpowiedniej części egzaminu wpisuje się „0” punktów.
9. W przypadku
stwierdzenia podczas sprawdzania pracy niesamodzielnego
rozwiązywania zadań przez ucznia (słuchacza), który przystąpił do
odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego w terminie dodatkowym,
dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku – w porozumieniu
z dyrektorem Centralnej Komisji Egzaminacyjnej – unieważnia daną
część egzaminu tego ucznia i w zaświadczeniu o szczegółowych
wynikach egzaminu gimnazjalnego w miejscach przeznaczonych na
wpisanie wyniku odpowiedniej części egzaminu wpisuje się „0”
punktów.
w
górę
Przerwanie części egzaminu
gimnazjalnego i unieważnienie pracy zdającego.
1. Zdającemu można przerwać odpowiednią część
egzaminu gimnazjalnego i unieważnić jego pracę w przypadku stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania
zadań egzaminacyjnych lub zakłócania przebiegu egzaminu.
2. W sytuacjach wymienionych w punkcie 1. przyjmuje się następujące
postępowanie:
a) przewodniczący zespołu nadzorującego, po konsultacji z pozostałymi
członkami
zespołu, prosi do sali przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego,
b) przewodniczący zespołu nadzorującego zgłasza przewodniczącemu
szkolnego
zespołu egzaminacyjnego stwierdzenie niesamodzielnego rozwiązywania zadań
przez
zdającego lub zakłócania przebiegu egzaminu,
c) przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego
podejmuje decyzję o
przerwaniu egzaminu tego ucznia w danej części i unieważnia jego pracę oraz
nakazuje zdającemu
opuszczenie sali egzaminacyjnej,
d) przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego sporządza
decyzję o
przerwaniu egzaminu danemu uczniowi w odpowiedniej części egzaminu,
e) przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego dołącza
decyzję o przerwaniu
egzaminu danego ucznia do protokołu zbiorczego przebiegu tej części
egzaminu.
3. Przewodniczący zespołu nadzorującego w
danej sali egzaminacyjnej pakuje unieważniony zestaw egzaminacyjny
do oddzielnej koperty, która niezwłocznie zakleja i opisuje.
4. Po zakończeniu egzaminu opisaną kopertę zawierającą unieważniony
zestaw egzaminacyjny przewodniczący szkolnego zespołu
egzaminacyjnego przekazuje do Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w
Gdańsku.
5. Uczeń,
któremu przerwano egzamin gimnazjalny, może przystąpić do
egzaminu/części egzaminu, nie później niż do dnia 20 sierpnia danego
roku, w dodatkowym terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej
Komisji Egzaminacyjnej. Termin dodatkowy ustalany jest dla
wszystkich uczniów, którzy nie przystąpili do egzaminu w terminie
właściwym albo go przerwali z powodu szczególnych przypadków
zdrowotnych lub losowych.
6. Jeśli
podczas terminu dodatkowego odpowiedniej części egzaminu stwierdza
się niesamodzielne rozwiązywanie zadań przez ucznia lub zakłóca on
prawidłowy przebieg danej części egzaminu w sposób utrudniający
pracę pozostałym zdającym, przewodniczący szkolnego zespołu
egzaminacyjnego przerywa daną część egzaminu tego ucznia i
unieważnia jego pracę.
7. W
sytuacjach wymienionych w punkcie 6 przyjmuje się sposób
postępowania opisany w punkcie 2.
8. W przypadku
stwierdzenia podczas sprawdzania pracy niesamodzielnego
rozwiązywania zadań przez ucznia, który ponownie przystąpił do
odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego, dyrektor Okręgowej
Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku – w porozumieniu z dyrektorem
Centralnej Komisji Egzaminacyjnej – unieważnia daną część egzaminu
tego ucznia i w zaświadczeniu o szczegółowych wynikach egzaminu
gimnazjalnego w miejscach przeznaczonych na wpisanie wyniku
odpowiedniej części egzaminu wpisuje się „0” punktów.
w
górę
Postępowanie w przypadku
stwierdzenia podczas sprawdzania prac
egzaminacyjnych niesamodzielności rozwiązywania zadań.
1. Egzaminator sprawdzający prace egzaminacyjne powiadamia
przewodniczącego zespołu egzaminatorów o wszelkich zauważonych nieprawidłowościach mogących świadczyć
o niesamodzielności pracy uczniów.
2. Przewodniczący zespołu egzaminatorów po zapoznaniu się z
pracami egzaminacyjnymi, o których mowa w punkcie 1, podejmuje decyzję o przekazaniu sprawy
koordynatorowi egzaminu z ramienia Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku.
3. Koordynator egzaminu stwierdza zasadność zgłoszonych zastrzeżeń
i w razie ich potwierdzenia przekazuje sprawę dyrektorowi Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w
Gdańsku.
4. Dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku powołuje
ekspertów w celu dokładnego sprawdzenia zgłoszonej nieprawidłowości i wydania opinii na jej
temat.
5. Dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku przesyła
dokumentację sprawy do dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i w porozumieniu z nim
podejmuje decyzję o ewentualnym unieważnieniu danej części egzaminu oraz
ustala dalsze postępowanie.
w
górę
Procedura udostępniania do wglądu
prac po egzaminie.
1. Sprawdzona i oceniona praca ucznia może być udostępniona do
wglądu uczniowi
i/lub jego rodzicom (opiekunom prawnym) po ogłoszeniu wyników
egzaminu gimnazjalnego w szkole na pisemną prośbę rodziców (opiekunów prawnych).
2. Prawo do złożenia wniosku o wgląd do danego zestawu
egzaminacyjnego przysługuje zainteresowanym w ciągu 60 dni od daty egzaminu.
3. Okręgowa Komisja Egzaminacyjna zobowiązana jest do udostępnienia
zestawu egzaminacyjnego w terminie 14 dni od daty złożenia stosownego wniosku sporządzonego
na piśmie.
4. Termin wglądu do pracy egzaminacyjnej danego ucznia ustala
dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku.
5. Udostępnienie pracy egzaminacyjnej ucznia odbywa się wyłącznie
w siedzibie Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku, w przeznaczonej do tego sali, w obecności osoby
upoważnionej przez dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku.
6. Uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) po
okazaniu dowodów tożsamości mogą zapoznać się z rozwiązaniami zadań zawartych w zestawie
egzaminacyjnym oraz na karcie odpowiedzi z wyłączeniem informacji, które mogą zidentyfikować
dane osobowe egzaminatora/egzaminatorów.
w
górę
Rozpatrywanie zastrzeżeń dotyczących
wyników.
1. Zastrzeżenia do poprawności sczytania karty odpowiedzi wraz z
uzasadnieniem uczeń może zgłosić na piśmie do dyrektora Okręgowej Komisji
Egzaminacyjnej w Gdańsku nie później niż w ciągu 3 dni od dokonania wglądu do pracy egzaminacyjnej.
2. Dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku podejmuje
decyzję o ewentualnej korekcie błędów technicznych wpływających na punktację, zlecając
dokonanie korekty właściwemu wydziałowi okręgowej komisji.
3. Decyzja dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku
zostaje przekazana na piśmie przewodniczącemu szkolnego zespołu egzaminacyjnego, a za jego pośrednictwem
zdającemu i jego rodzicom (opiekunom prawnym). Decyzja ta jest ostateczna.
w
górę
|